Vědci našli klíč k nesmrtelnosti. Jsou jím kmenové buňky

Vědci
Foto: Pixabay

Již dlouho víme, že hypotalamus je důležitou částí mozku, který má na starosti tělesnou teplotu, hlad, spánek, emoce i sexuální touhy. Podle nové studie je však ještě důležitější, než jsme si dlouho mysleli.

Nová studie tvrdí, že hypotalamus je zodpovědný i za lidské mládí a udržuje tělo mladé. To je způsobeno kmenovými buňkami, které regulují stárnutí. V průběhu let je těchto buněk samozřejmě méně, což způsobuje naše stárnutí.

Testy na myších však naznačují, že je možné nové buňky implantovat a prodloužit tím život. „Podle našeho výzkumu počet kmenových buněk v hypotalamu klesá a tento pokles urychluje stárnutí,“ uvedl Dongsheng Cai z Albert Einstein College of Medicine pro Science Alert.

Vědci však také zjistili, že tyto následky nejsou nezvratné. Pokud se doplní tyto buňky nebo molekuly, které produkují, je podle výzkumníků možné zpomalit či zvrátit některé aspekty sárnutí. Cai a jeho tým už v roce 2013 objevili, že hypotalamus hraje roli ve stárnutí.

Teď vědci zjišťovali, které konkrétní buňky jsou za toto zodpovědné. Podle výzkumu jsou tedy důležité kmenové buňky, které slouží jako matrice k vytvoření nových buněk a opravy těch poškozených. U myší tyto buňky začnou mizet v období 10 měsíců, což je pro myši střední věk. A ve chvíli, kdy jsou myším 2 roky, tyto buňky zcela zmizí.

Aby se vědci ujistili, že jsou to správné buňky, narušily jejich tvorbu pomocí toxinu, který zničil asi 70 % těchto buněk. Nejen, že myši zemřely o několik měsíců dříve než obvykle, stárnutí se na nich projevovalo víc. Hůře se prý učily a pamatovaly si méně.

Pak zkoušeli, jestli lze tento efekt otočit. Vědci vzali kmenové buňky z čerstvě narozených myší a vložili je do mozků dvou skupin myší. První skupina byla tvořena normálními starými myšmi, do druhé patřily ty s přerušenou tvorbou kmenových buněk. Život myší se skutečně prodloužil o přibližně 15 %.

Podle ostatních vědců je tento mechanismus překvapivý a nečekaný. Zatím však neexistuje jistota, že to podobně bude fungovat i u lidského mozku a stárnutí. Proto chtějí výzkumníci zahájit testy na lidských dobrovolnicích. Zkusí implantovat kmenové buňky do jejich mozků a uvidí, jestli fungují jako elixír mládí.

Témata:  zajímavosti lidé zvířata vědci

24. dubna 2024 21:41

Hamás ukázal rukojmího na videu. Zmocnil se ho na festivalu

Teroristé z palestinského hnutí Hamás ve středu zveřejnili video s jedním z rukojmích. Podle médií jde o izraelsko-amerického mladíka, kterého se militanti zmocnili na festivalu. V rámci války v Gaze má brzy následovat další fáze - izraelská ofenziva do Rafáhu.

Zdroj: Lucie Podzimková