Dokážeme využít sliny? Vědci jimi nabijí telefon

Lidé, ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

S experimenty s tělnými tekutinami se v poslední době roztrhl pytel. Nedávno jsme informovali o unikátní zbrani, která jako munici používá zmražené lidské slzy. Nyní vědci přišli s překvapivým zjištěním, že protein obsažený v savčích slinách, slzách nebo třeba ve vaječných bílcích může během stlačování vytvořit energii.

Tým vědců z Irska nedávno publikoval zprávu, že enzym lysozym obsažený v některých lidských tělesných tekutinách včetně mateřského mléka má nejen silné antibakteriální účinky, ale při jeho stlačení dochází k jiskření podobné elektrické energie. Děje se tak za pomoci piezoelektrického jevu, který vysvětluje, proč některé materiály, jako je křemen nebo diamant, dokáží mechanickou energii přeměnit na něco, co dobije i náš chytrý telefon.

Fenomén se nachází všude kolem nás a je znám už možná tisíciletí, i když vědecky popsán byl až v moderní době. Teprve teď ale vědci zjistili, že k tomu může docházet i za pomoci našeho těla. K objevu přitom došlo náhodou, stojí za tím zvídavost výzkumníků, kteří zkoumali, v čem všem kromě krystalů může docházet k piezoelektrickému jevu. A tělesné tekutiny byly až poslední na seznamu možných zdrojů, přesto se jim zdánlivě bláznivý nápad vyplatil.

Vědci jsou objevem nadšeni, protože to dokazuje, že k jevu může docházet i za pomoci biologického materiálu, který není toxický. Tím se otevírá řada dalších možností zejména v lékařských implantátech, které fungují za pomoci akumulátorů. Špatnou zprávou je, že člověk vyprodukuje příliš málo slz a slin na to, aby vygeneroval potřebné množství energie.

Témata:  zajímavosti lidé

25. dubna 2024 8:36

Langšádlová končí ve vládě. TOP 09 oznámila, že podá demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne.

Zdroj: Jan Hrabě