Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Auta už stačit nebudou. Čím budeme jezdit v budoucnosti?

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Auta jsou už desítky let prakticky stále stejná. Mění se sice design, funkce a technické náležitosti, principiálně ale stále jezdíme na tom, co ovládali už naši rodiče před desítkami let. Jak ale budou auta vypadat za dalších 15 či 20 let? Už nyní je jasné, že musí zaujmout především mladší generaci, a to vůbec nebude snadné.

Mladá generace. Sociologové je nazývají našinci z digitálního světa, také se jim říká generace Y. Narodili se s laptopy, tablety, smartphony, gamepady v rukou a nedokážou je odložit. Jak je přimět, aby se zajímali o auto? Odpověď je jednoduchá: změnit ho na jezdící smartphone. Nejde přitom o to zabudovat do něj telefon s hlasitým odposlechem nebo navigaci, protože to je dnes banalita. Jde o to, aby se celý automobil stal smartphonem.

Mladé více než síla motoru zajímají digitální aplikace a nejdůležitější je širokopásmové připojení. Odhaduje se, že na světě je již kolem 20 milionů takových aut a každoročně přibývá dalších deset milionů. Podle firmy Everis bude mít do konce desetiletí 90 procent prodávaných aut přístup na internet. Internet věcí, tedy možnost, že spolu budou komunikovat stroje navzájem, otevírá desítky uplatnění, která si dnes lze jen stěží představit. Auto získá inteligenci a schopnost koordinovat pohyb s jinými auty na silnici. To zvýší bezpečnost, sníží počet kolizí i přes stále hustší provoz. A umožní rozšíření robotických aut bez řidiče.

Přeměna auta v jezdící smartphon způsobuje, že elektronika dnes představuje již 30 procent ceny vozu.To staví producenty před stále náročnější výzvy. Protože elektronika se rozvíjí rychleji než mechanika. V důsledku i stárne mnohem rychleji než mechanika.

Pro uživatele z digitálního světa je to velký problém. Při analýze chování klientů generace Y si výzkumníci trhu všimli, že při rozhodování o koupi postupují velmi racionálně. Proč bych si měl kupovat auto nadupané elektronikou, když mi ty samé funkce nabízí můj smartphone, který měním každý půlrok? Proto některé automobilky jako například Honda a Toyota plánují propojení smartphonu řidiče s automobilem. Osoba usedající za volant telefonem otevře dveře, a poté jej položí na palubní desku. Smartphonová aplikace převezme nejen obsluhu spojení nebo navigace, ale i jiné funkce jako monitorování kamer pro couvání a pro mrtvý úhel.

Automobilový průmysl se snaží přizpůsobit se novým časům, protože digitální svět jej může co chvíli převálcovat. Internetoví giganti diktují svá pravidla i zde. Příkladem je Google. Jeho Relay Rides je síťová carsharingová platforma, která slouží k půjčování osobních aut. Konstrukcí plně automatizovaného vozu jezdícího bez řidiče se zabývá společnost Google Self-Driving Car. Koncern investoval i do slavné firmy Uber, která vytvořila nový model taxislužby. List také přípomíná Waze, neboli aplikace pro výměnu informací o situaci na silnicích.

A ani jiné firmy ze Sillicon Valley nespí a také investují do automobilové branže, zvláště pak Apple. Nepřekvapí proto, že na nedávném autosalonu v Ženevě znepokojený Klaus Fröhlich z představenstva BMW sliboval, že jeho firma vsadí na informatiku a polovinu vývojové divize budou tvořit informatici. Jde o to, aby BMW neskončilo jako vykonavatel nějakého giganta ze Sillicon Valley v žánru Applu.

Smartphonové pokolení je pro automobilové koncerny velkou záhadou. Mladí mají úplně jinou hierarchii hodnot než jejich rodiče a prarodiče. Po vlastním autě neprahnou, jeho značka už neslouží jako informace o společenském statusu. Jistě, znají výhody auta, ale nemusejí ho mít. Dá se přece on-line půjčit, nebo sdílet formou carsharingu. Je to levnější a praktičtější. Jako se rodiče vypravovali autem o dovolené na daleké výpravy, tak dávají děti přednost levným letům, protože to je pohodlnější a méně to stojí. Když bude potřeba, auto se dá vypůjčit na místě.

Výzkumníci také upozorňují, že generace Y je svázaná s místem. Možná je to reakce na zkušenosti rodičů a prarodičů, jejichž snem bylo bydlet v malém domku se zahrádkou za městem. Splnění takového přání s sebou neslo závislost na autě a noční můru hodin trávených denně v kilometrových kolonách. Mládež si váží výhod života ve městě. Města ale nemají osobní automobily ráda a dělají vše pro to, aby motorizovaným obyvatelům ztížila život. Proto mladí dávají přednost hromadné dopravě a rádi jezdí na kole.

Automobilové koncerny pozorují jako lakmusový papírek situaci v USA, zemi nejvíce motorizované. Roste tam počet mladých, kteří na vlastní auto rezignují a dokonce nemají řidičský průkaz. Poměr jeho majitelů mezi lidmi ve věku 16-24 let činil v roce 2000 celých 76 procent, ale snížil se na 71 procent. A to v zemi, kde je řidičský průkaz často základním průkazem totožnosti. Co nastane, když se tento trend udrží?

Končí doba, kdy automobilové koncerny prodávaly auta. Přicházejí časy, kdy se zbožím stane mobilita. Nebude rozhodující, jak se jí dosáhne: pomocí tradičního auta, smartphonového vozu, auta z půjčovny, či taxíku Uber.

Témata:  lidé auto

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 22:03

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

ISS.

Praskliny na ISS odhaleny. Hrozí snad kolaps celé stanice?

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) čelí vážným technickým problémům, které by mohly ohrozit její další fungování. NASA odhalila, že v ruském modulu Zvezda dlouhodobě dochází k úniku vzduchu, jehož příčinu se doposud nepodařilo jednoznačně určit. Zatímco Roskosmos se domnívá, že za problémem stojí mikrovibrace a únava materiálu, NASA upozorňuje na kombinaci tlakových změn, mechanického zatížení a stárnutí samotné konstrukce.