Bern - Ve Švýcarsku se dnes slavnostně otevírá Gotthardský tunel. Jde o monstrózní stavbu, která je současně nejdelším železničním tunelem na světě. A není divu - tubus pod Alpami je dlouhý 57 kilometrů
Pro Švýcary je otevření Gotthardského tunelu velkou událostí - Švýcaři totiž železnici milují a navíc si stavbu dopravní chlouby už před lety odsouhlasili v referendu.
Vybudování sedmapadesátikilometrového tunelu trvalo dlouhých 17 let. I přesto se otevírá přesně podle plánu a s nepřekročeným rozpočtem - narozdíl od pražského tunelového komplexu Blanka, který se zpozdil a prodražil.
Gotthardský tunel je navržený a postavený tak, aby vydržel minimálně sto let. Vlaky jím projedou za 17 minut a podle plánu každý den pojme 260 nákladních vlaků a 65 souprav s cestujícími.
Nový tunel nejen zkrátí cestu Alpami, ale uleví i vlakům samotným. Doteď totiž lokomotivy musely při průjezdu dříve zbudovanými tunely šplhat vysoko do Alp a vlaky tak tahaly dvě i tři mašiny. Teď bude stačit jediná.
Stavitelé se při kutání obřího tunelu museli dostat přes 73 různých druhů hornin, jejichž tvrdost kolísala od žuly po sypký prášek. Při stavbě zahynulo devět horníků. Slavnostní vlak, který ve středu tunel symbolicky otevře, neveze jen politiky nebo boháče, právě naopak. Na palubě bude 500 výherců loterie o vstupenky, do které se přihlásilo 130 tisíc Švýcarů.
Témata: Gotthardský tunel, Švýcarsko