Vědci dokážou zpomalit světlo ve vakuu

Ilustrační foto
Foto: www.spectrum.mit.edu

Manila – Ačkoliv se na mnoha věcech fyzici neshodnou, rychlost světla ve vakuu patří ke klíčovým konstantám a značně ovlivňuje další zkoumání a výpočty. Ačkoliv by to mělo znamenat, že se světlo z bodu A do bodu B ve vakuu dostane vždy za stejný čas, vědci nyní přišli se způsobem, jak toto přece jen pozměnit. Více informací uvedl server Science Alert.

Vědci objevili způsob, jak světlo při cestě mezi dvěma body ve vakuu zpomalit, aniž by se jej nějak dotýkali. Jak server podotýká, díky tomu by mělo být možné, aby se světelný paprsek z bodu A do bodu B dostal za delší čas, což by mohlo najít uplatnění v technologii optických počítačů nebo telekomunikačních systémů.

Ačkoliv by se z popisu výsledků experimentu mohlo soudit, že se vědcům podařilo snížit rychlost světla, ta ve skutečnosti stále zůstává konstantou. Změnila se pouze jeho dráha – vědci totiž docílili toho, aby se světlo při pohybu kroutilo.

Server podotýká, že ačkoliv je možné světlo zpomalit například při pohybu v jiném prostředí, jako je třeba voda, to neumožňuje zároveň spolehlivě přenášet informace, jak se tomu již nyní běžně děje v optických kabelech.

Vědci z Národního institutu fyziky Filipínské univerzity využili speciálních Laguerre-Gaussových paprsků světla, které mají kruhový moment hybnosti, což zjednodušeně řečeno znamená, že se světlo při pohybu kroutí do tvaru vývrtky.

Tým v rámci pokusu dokázal ovlivnit tento moment hybnosti a přesně určit, o kolik se následně světlo zpomalí. Server podotýká, že podobné pokusy naznačují, že konstantní rychlost světla ve vakuu je spíše maximální hranicí pro tuto rychlost.

Témata:  fyzika světlo vědci

18. dubna 2024 21:33

Julia Navalná je na seznamu 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time

Julia Navalná, vdova po zesnulém ruském opozičním vůdci Alexeji Navalném, hovořila pro časopis Time o svém rozhodnutí vstoupit do politiky poté, co se objevila na obálce jeho posledního čísla, které je věnováno stovce nejvlivnějších lidí světa.

Zdroj: Radek Novotný