Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vyplatí se v Česku elektromobil? Podle odborníka má jedinou výhodu

Nabíjecí stanice pro elektromobily
Nabíjecí stanice pro elektromobily
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup elektroauta místo klasického vozu se spalovacím motorem cena za ujetý kilometr. Infrastruktura se nyní rychle zlepšuje a nejpozději za dva roky by měla být v takovém stavu, aby pro majitele elektroaut nebyl problém najít místo pro dobíjení, řekl dnes ČTK na brněnském veletrhu Amper generální ředitel společnosti Porsche ČR Jan Hurt.

Firma dováží do Česka značky Volkswagen, Seat a Audi a patří k největším českým dovozcům aut. Příští rok nabídne nové modely elektroaut v nejběžnějších segmentech a o rok později přidá další modely. "Počítali jsme, že při současných cenách paliv a elektřiny se provoz elektroauta vyplatí při ročním nájezdu od 12.000 kilometrů," řekl Hurt. V Česku to bude patrně jediný racionální argument, proč si elektroauto pořídit. Premiér Andrej Babiš (ANO) totiž tento týden řekl, že stát nepočítá s podporou pro nákup elektromobilů občany. "Proto si myslím, že ze začátku budou auta kupovat zákazníci hlavně z řad korporátní klientely," řekl Hurt.

Zatímco cena Volkswagenu Golf se spalovacím motorem se pohybuje podle verze okolo půl milionu korun, elektrická verze stojí dvojnásobek. "Předpokládám, že elektromobilita se prosadí. Otázka je jak rychle. Na různých příkladech vidíme, že při státní podpoře jde proces výrazně rychleji," řekl Hurt. V Česku je podíl elektroaut zatím hluboko pod procentem.

Jelikož automobilkám kvůli nařízením EU a omezování produkce oxidu uhličitého nezbylo, než se pustit do masivního rozvoje elektromobility, snaží se i Porsche ČR spolupodílet na odstraňování počátečních "bolístek", které většímu rozvoji zatím brání. "Spolupracujeme při přípravě infrastruktury. Teď je situace špatná, ale tempo výstavby nabíjecích stanic je vysoké. Předpokládám, že za rok bude problém ze tří čtvrtin vyřešen a za dva roky bude infrastruktura dostatečná," řekl Hurt.

Podle předpokladu firmy se bude 80 procent nabíjení odehrávat doma, kde lze náklady s pomocí různých opatření snižovat. Pouze ti, kteří takovou možnost mít nebudou, budou hledat jiné možnosti jako například nabíjecí stanice ve veřejných či firemních garážích, na parkovištích nebo u nákupních center . Rychlonabíjecí stojany by měly být podél hlavních dopravních tahů. "Provozovatelé čerpacích stanic s jejich stavbou počítají, nic jiného jim nezbývá," míní Hurt.

Firma dodává nabíjecí boxy v různých velikostech a s různým výkonem právě pro použití jak doma, tak ve firmách. "Snažíme se také nabídnout servis, aby zákazník mohl s jedinou kartou nabíjet od různých poskytovatelů elektřiny, což je zatím problém," řekl Hurt.

Vedle racionálních důvodů existují podle něj ještě emocionální důvody pro koupi elektroauta. Je to požitek z jízdy a akcelerace. Elektromotor má velké zrychlení, jízda je zcela tichá a plynulejší díky absenci převodovky.

Témata:  elektromobily Porsche

Související

Aktuálně se děje

17. ledna 2025 16:44

Jaký bude jeho první krok? Už je jasno, co Trump udělá první den v úřadu

Zvolený prezident Donald Trump plánuje po svém nástupu do úřadu zahájit tvrdý postup vůči nelegální migraci prostřednictvím série exekutivních opatření. Tím chce splnit klíčový slib své volební kampaně a vyslat jasný signál, že hranice USA budou uzavřeny nelegálním přechodům a že osoby bez legálního pobytu, zejména ty s kriminální minulostí, mohou očekávat deportaci.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Mars

NASA možná našla důkazy o životě mimo Zemi. Nemá je ale jak dostat domů

NASA oznámila dvě nové strategie pro návrat vzorků z Marsu na Zemi, které by mohly být realizovány do 30. let 21. století. Tyto plány představují alternativy k původnímu programu Mars Sample Return, který NASA vyvinula ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Původní plán byl shledán příliš složitým a drahým, s odhadovanými náklady až 11 miliard dolarů a návratem vzorků posunutým na rok 2040. Takové zpoždění označil šéf NASA Bill Nelson za nepřijatelné.