Na Titanu může být mimozemský život i bez vody. Vědci zjistili zajímavé věci

Jeden z 62 měsíců obíhajících kolem planety Saturn
Foto: NASA **www.nasa.gov**

New York – Když přijde na hledání života ve vesmíru, vědci mají sklon zaměřovat se na hledání planet a měsíců, kde může být voda v kapalném stavu, nyní se ale ukázalo, že na Saturnově měsíci Titan by mohl existovat život i bez toho.

Výzkumníci ve Spojených státech analyzovali chemické složení Titanu a v atmosféře objevili molekuly kyanovodíku, což by mohlo otevřít cestu pro různé formy života. Kyanovodík totiž reaguje za vzniku polymerům, což by mohla být možná cesta pro život.

„Takový polyimine může existovat v různých strukturách a dosahují pozoruhodných věcí při nízkých teplotách, a to zejména v podmínkách, které panují na Titanu," řekl chemik Martihn Rahm z Cornellovy univertziy v New Yorku.

Měsíc Titan je velmi podobný Zemi v tom, že na povrchu je mnoho jezer, řek a moří, které jsou ale spíše tvořeny tekutým metanem a etanem, než vodou. Dusík a metan v ovzduší je příliš toxický pro lidi, aby na měsíci dokázali přežít, ale podle vědců by z těch podmínek mohly prosperovat jiné formy života.

Studie navazuje na misi sondy Cassini, která probíhá už téměř 20 let. V roce 2005 sonda přistála na Titanu, což přineslo mnoho zajímavých poznatků. Z nich pak vědci vydedukovali dvě šance, kde by na měsíci mohl existovat život. První je v kapalné vodě pod zamrzlým povrchem, druhá je pak tady ta s polymery, která by v případě prokázání, že tomu doopravdy je, znamenala průlom v hledání mimozemského života, jak píše server Science Alert. Hledání po životě by se totiž mohlo rozšířit na planety, které se nepodobají Zemi a nemají vodu v kapalném stavu.

Témata:  Saturn Měsíc 1

4. května 2024 13:57

Válka na Ukrajině: Krym čelil útoku, ruské údery si vyžádaly několik zraněných

Ruské drony v noci na sobotu útočily v Charkovské a Dněpropetrovské oblasti na Ukrajině. Útoky si podle místních úřadů vyžádaly nejméně šest zraněných a škody na kritické infrastruktuře i komerčních a obytných budovách, informují agentury Reuters a DPA.

Zdroj: Lucie Podzimková