reklama

"Rezervační systém pro očkování vykazuje všechny typické neduhy aplikací veřejné správy. Je složitý, zdlouhavý, požaduje po občanech mnoho zbytečných údajů, včetně takových, které stát již má v základních registrech. Stránka není uzpůsobená pro nevidomé, vyžaduje vlastnictví mobilního telefonu a obsahuje dlouhé a složité texty. Stát neumí vytvářet přehledné a snadno použitelné weby, což je škoda," řekl nezávislý odborník na technické řešení a použitelnost webových stránek Tomáš Randus.

Podle ředitele společnosti IDC-softwarehouse Karla Diviše je poznat, že systém byl vyvíjen a spuštěn ve velkém časovém presu. "Trpí tak typickými příznaky neodladěných a řádně neotestovaných aplikací. Aby se spuštění rezervačního systému vůbec stihlo, byl využit i software třetí strany, který nebyl primárně určen pro tento účel. Nedokázal proto zvládnout nadměrnou zátěž a u registrací vznikaly i další chyby," uvedl Diviš. Sama integrace tohoto softwaru do celého procesu ale podle něj smysl dává, protože jej hojně využívají zdravotnická zařízení, v nichž se nacházejí očkovací místa.

Na webu Lupa.cz uživatelé upozorňují na další nedodělky a problematická místa systému. Například, že autoři systému nevyužili princip registrací "dopředu", i když zatím nejsou dostupné očkovací dávky. Zájemce o vakcínu nemá podle nich také šanci zjistit, v jakém očkovacím centru jsou volná místa, a kam se tedy může zaregistrovat.

Problematické je také další ověření systémem CAPTCHA, kde člověk pomocí zaškrtávání obrázků dokládá, že není robotem. "Ověření CAPTCHA už by tam ani nemuselo být, protože se člověk ověřuje přes SMS a PIN, a pokud ano, tak jiný druh, aby se s tím starší lidé, kteří špatně vidí, vypořádali. Stejně tak tato CAPTCHA není vhodná pro handicapované," uzavřel Diviš.