Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tatra bude dodávat dánské armádě podvozky k houfnicím Caesar

Tatra
Tatra
Foto: Tatra

Kopřivnice - Automobilka Tatra bude dodávat podvozky k samohybným houfnicím ráže 155 milimetrů typ Caesar 8x8, které francouzská společnost Nexter Systems vyrobí pro dánskou armádu. Dánské ministerstvo obrany oznámilo, že je vybralo ve výběrovém řízení. Objednávka dánské armády je na 15 kusů houfnic s opcí na dalších šest. ČTK to dnes sdělil mluvčí společnosti Tatra Trucks Andrej Čírtek. Hodnotu zakázky neuvedl.

"Jedná se o první projekt, ve kterém se podvozek Tatra prosadil jako nová zbraňová platforma pro západního člena NATO," uvedl Čírtek. Vozy podle něj mají být dodány do roku 2020.

"Je to po společně vyvinutém vozidle Titus další příklad úspěšné spolupráce mezi společností Nexter Systems a Tatrou," uvedl předseda představenstva společnosti Tatra Trucks Petr Rusek.

Čírtek uvedl, že nejnovější provedení houfnice Caesar 8x8 je postaveno na čtyřnápravovém podvozku řady Tatra Force a ve své výchozí konfiguraci využívá i kompletní hnací trakt z produkce kopřivnické automobilky. "Konkrétně jde o originální osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor Tatra, hlavní převodovku Tatra vybavenou poloautomatickým systémem řazení rychlostních stupňů Tatra-Norgren a přídavnou/sestupnou převodovku rovněž značky Tatra. Podvozek je vybaven pohonem všech kol a pneumatickým odpružením všech náprav, který je u vozidel této hmotnostní kategorie unikátní," popsal Čírtek.

Viceprezident společnosti Nexter Systems pro Evropu a střední Asii Alexander Penley uvedl, že podvozek Tatra díky své koncepci s tuhou nosnou rourou a nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami nabízí projektu Caesar nové možnosti.

"Výrazným způsobem rozšiřuje využití zbraňového systému nejen v oblasti jeho mobility, ale též modularity konstrukce a možnosti využití podstatně zvýšené užitečné hmotnosti při současně lepším poměru výkonu motoru a celkové hmotnosti vozidla," uvedl Penley. Zmíněné výhody podle něj byly rozhodujícím důvodem, proč si firma jako dodavatele podvozků vybrala Tatru.

Společnost Tatra Trucks, která kopřivnickou automobilku vlastní, patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a Renému Materovi. Tatru získali v roce 2013 v dražbě, kam se dostala kvůli dluhům. Loni Tatra vyrobila 1326 vozidel, což bylo meziročně o 56 procent více a poprvé od roku 2008 také více než 1000 vyrobených aut za rok. Letos má v plánu vyrobit 1700 automobilů. V roce 2015 automobilka dosáhla čistého zisku 390 milionů korun, o třetinu vyššího než v roce 2014, a tržeb 3,7 miliardy korun. Tatra Trucks má 1350 zaměstnanců, dalších více než 600 lidí pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie.

Témata:  Tatra zbraně ekonomika Dánsko

Související

Aktuálně se děje

6. června 2025 11:40

Lepší než doktor. Tajný recept Jiřího Krampola odhalen

Jiří Krampol už má svůj věk, číslovka navíc už za několik týdnů zase poskočí. Není proto divu, že se opakovaně ocitá v nemocnici. Přesto prý existuje něco, co mu uleví od problémů ještě lépe než doktor. Tajný recept známého herce a baviče odhalila jeho kamarádka.

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.