reklama

Koupě ojetého vozu se stočeným tachometrem je pro většinu kupujících jednou z největších obav. Poznat s naprostou jistotou auto se stočeným tachometrem je obtížné, ale základní indicie by měl rozeznat každý kupující. Přinášíme několik tipů, podle kterých můžete snadno stočené auto poznat.

Stav interiéru

Mezi základní indicie patří nezvykle velké opotřebení interiéru, neúměrné vzhledem ke stavu tachometru. Všímejte si detailů, jako je třeba stav čalounění, koberců, plastů kolem prostoru pro nohy a také stav pedálů, volantu a řadící páky. Napoví například i stav čalounění zavazadlového prostoru, nebo vzhled tlačítek elektrického ovládání oken či knoflíků kolem rádia.

Pokud má například auto poškrábané plasty kolem řadící páky, ošoupanou kůži na volantu a potrhané čalounění sedačky, bude mít najeto spíše přes 200 000 km než necelých 100 000 km. "Vypracovali jsme vlastní postupy, které zvyšují možnosti odhalení přetočených tachometrů na maximum," říká například za Auto ESA Pavel Foltýn.

Testovací jízda

Mnohdy ale nestačí jen kontrola interiéru a je potřeba zevrubnější kontrola vozu. Hodně toho o kupovaném autě napoví testovací jízda, jak se auto chová a v jakém stavu má podvozek a třeba spojku. Důležité je prohlédnout také motorový prostor a spodek vozu. Auto po pár desítkách tisíc a několika stovkách tisíc kilometrů vypadá úplně jinak. Všímejte si i koroze kolem výfuku, stavu zavěšení a podobně.

"Zdokonalujeme své postupy odhalování úprav tachometrů už osmnáct let. Jejich součástí je i vizuální vstupní kontrola, kdy technik kontroluje mimo jiné i stav interiéru a právě zmiňovaných částí vozu. Díky důslednému dodržování těchto postupů při prověřování skutečného stavu tachometrů odmítáme vykoupit denně na 70 % nabízených vozidel," doplňuje Foltýn.

Úřední záznamy

Spoustu informací o konkrétním autě ale ani poměrně zkušený kupující nemá možnost jen tak při kupování auta od někoho na ulici prověřit. Jde především o servisní historii vozu, záznamy z technických prohlídek či o informace od pojišťovacích společností, zda vůz nefiguruje v jejich databázi jako auto po totální nehodě.

"Nespoléháme se jen na kontroly interiéru, motoru či záznamů v technickém průkazu. Zjišťujeme i dodatečné informace o opravách a ověřujeme, zda někdo s informacemi v dokladech nemanipuloval," dodává Foltýn.

Tyto rozsáhlé služby jsou ale často placené a zaberou dost času, i když existují i rychlejší neplacené alternativy. Přesto by se měl mít kupující na pozoru a pokud má pochybnosti, neměl by auto kupovat. Riskuje nejen ztrátu peněz, ale také potíže se spolehlivostí nebo vážnou dopravní nehodu. Vždy je lepší se obrátit na prověřeného prodejce ojetých vozů, který má vypracovanou vlastní metodiku ověřování původu a historie nabízených aut.