reklama

Nákladní silniční doprava do Británie se podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe nachází v krizi kvůli uprchlíkům. Na denním pořádku jsou zdržení, kvůli čekání v přístavech na trajekty se musí používat více vozidel a dopravcům hrozí i pokuty, pokud jim uprchlíci do vozidla vlezou.

"Hrozí nebezpečí pro náklad i řidiče a ještě jsou dopravci ohroženi vysokými pokutami, když jim do vozu běženci násilně vlezou. Je možné, že po brexitu Británie změní své imigrační zákony tak, že se stane pro imigranty méně přitažlivou a dopravě to paradoxně pomůže. Nicméně pokuty mohou být ještě přísnější, což nelze nyní odhadnout," podotkl Felix.

Podle ředitelky autobusové dopravy společnosti RegioJet Ivany Kališnické Británie není plnohodnotně součástí schengenského prostoru, vyjednala si totiž výjimku, aby mohla provádět hraniční kontroly všech, kteří do země vstupují. "Dá se tedy očekávat, že po britském odchodu z EU zůstane režim na hranicích ve stejném nebo velmi podobném režimu," uvedla.

Podle prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého se dopady brexitu dotknou především konkrétních exportérů. Neobává se však, že by se to promítlo do míry nezaměstnanosti, růstu HDP či inflace. Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR je odchod Británie z EU špatnou zprávou pro evropský i český byznys. Vystoupení Británie vážně zasáhne samotný princip fungování EU, začne období nepředvídatelnosti a nejistoty.

Ministerstvo práce uvedlo, že Británie omezí Čechům volný přístup na svůj trh práce. Také Britové by pak v ČR museli získat k práci nejdřív povolení. V Británii loni pracovalo podle odhadů kolem 37.000 Čechů, nejčastěji si našli místo ve službách a pohostinství. V Británii také pracuje 1270 lékařů z Česka. Podle prezidenta České lékařské komory Milana Kubka si možná Británie vyjedná speciální režim pro lékaře cizince, protože se bez nich britské zdravotnictví neobejde.

reklama