Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ceny ojetých aut v Česku loni vzrostly o 14 procent

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Jan Zýka, EuroZprávy.cz

Ceny ojetých aut inzerovaných na českém trhu loni vzrostly o 14,4 procenta na střední hodnotu 159.999 korun. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna. Důvodem zdražování je úbytek ojetých aut v autobazarech i inzerci. V Maďarsku byl nárůst o 17 procent, v Polsku ceny vzrostly o devět procent a na Slovensku stagnovaly, dodala firma.

Loni ve čtyřech zemích V4 ubylo 80.600 aut, za poslední dva roky to ale proti předkoronavirovému roku 2019 bylo o 550.000 ojetých vozů méně. V inzerci bylo o sedm procent méně octavií a o pět procent méně fabií. Naopak o polovinu vzrostl počet nabízených vozů Škoda Karoq a o třetinu množství kodiaqů.

"Posledním ´normálním´ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 000 korun. Dnes se pohybuje o 20 procent výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ uvedl provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Loni se automobilky potýkaly s problémy v dodávkách některých dílů, tlakem na čistou mobilitu a energetickou krizí. Kvůli nedostatkům čipů nebyly schopné dokončit desítky tisíc aut a dodací lhůty se prodloužily na více než rok. To začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky, a s tím i jejich ceny.

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG o více než pětinu a LPG o sedm procent. Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy a elektromobily, jejichž počet vzrostl o 46 procent.

Podle průzkumu společnosti Cofidis si zhruba 80 procent Čechů pořizuje svůj vůz jako ojetý. Více než polovina lidí s ním pak plánuje jezdit více než deset let let, naopak do pěti let plánuje jeho výměnu jen 15 procent lidí. K častější změně by přiměla 40 procent vlastníků nižší cena.

Dovoz ojetých osobních vozů loni stoupl o 23 procent na 185.663 aut, nejvíce od roku 2008. Jejich průměrné stáří bylo 10,4 roku, což je o 0,3 roku méně, než předloni. Podíl vozidel starších deseti let byl téměř 51 procent, uvedl již dříve Svaz dovozců automobilů.

Prodej nových osobních aut v minulém roce vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206.876 vozů.

Témata:  auto autobazar

Související

Aktuálně se děje

7:14

Ilona Csáková (54) a šokující proměna! Neuvěříte, jak dnes vypadá a kolik shodila

Ilona Csáková (54) všem vytřela zrak! Na křtu knihy Miloše Matuly zazářila v přiléhavých leopardích šatech a ukázala figuru, jakou by jí záviděla nejedna dvacítka. „Nedržím nic na sto procent, ale hýbu se a vím, co jím,“ prozradila otevřeně o své proměně.

Zdroj: Pavlína Hermannová

Další zprávy

Elon Musk

Řítí se USA do ekonomické krize? Muskova "odporná ohavnost" může Spojeným státům pořádně zavařit

Zákon o daňových škrtech, který právě projednává americký Senát, by mohl zvýšit veřejný dluh Spojených států o dalších 3 biliony dolarů. Prezident Donald Trump jej označuje za „velký a nádherný zákon“, zatímco jeho bývalý poradce Elon Musk ho nazval „odpornou ohavností“. Tento vývoj přichází v době, kdy už tak extrémně zadlužená americká ekonomika čelí rostoucí skepsi investorů a hrozbě ztráty důvěryhodnosti.