Většina značek si pro své první působení v České republice vybrala Prahu. Více značek plánuje své vstupy obvykle na druhou polovinu roku, celkově by tak mohlo značek přibýt podobně jako loni, kdy jich bylo 38. Společnost Cushman & Wakefield to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Český trh je pro zahraniční značky podle partnera v Cushman & Wakefield Jana Kotrbáčka mnohdy prvním v regionu střední a východní Evropy, na kterém zkoušejí svůj úspěch. "Ani koronavirová pandemie na tom nic nezměnila, zákazníci se po skončení omezení do značné míry vracejí k nákupům v kamenných obchodech, a zdejší kupní síla je pro značky atraktivní," uvedl. Dodal, že v důsledku války na Ukrajině a odchodu mnoha firem z ruského trhu, se budou prodejci snažit hledat náhradu, kterou může částečně být právě ČR.

Za nejvýznamnější vstupy první poloviny letošního roku Kotrbáček považuje otevření obchodů s luxusní módou Chanel a Balenciaga v Pařížské ulici. "Obě značky významně zatraktivní tuto již dnes velmi žádanou a prestižní lokalitu a posílí severní část ulice, kde se chystají zásadní retailové projekty Staroměstská brána a Pařížská 25," řekl.

Značka Chanel avizovala otevření prodejny v Praze několik let. I jiné firmy podle Kotrbáčka vstup především kvůli protiepidemickým restrikcím odkládaly. Některé také nemohly včas dokončit vybavení obchodu kvůli chybějícímu materiálu pro výrobu nábytku a zařízení. "Všechny procesy dnes trvají o trochu déle a ve všem se ukazuje určitá setrvačnost, až dva tři roky," uvedl dále.

Příchody podle Kotrbáčka převládají nad odchody značek, opuštění trhu ale pokládá za přirozený proces. Čeští zákazníci se nyní musejí rozloučit například s německým řetězcem rybích restaurací Nordsee. Jejich provozovatel, společnost Master Mariner, na sebe podal insolvenční návrh. V konkurzu je firma ICL Czech provozující obchody britské sítě s potravinami Iceland. Z českého trhu ke konci června odešel rakouský obchodní řetězec se sportovním vybavením Hervis.