reklama

Na webu o tom dnes informoval Český statistický úřad (ČSÚ). V meziročním srovnání jsou ale všechny indikátory vyšší.

"Slabší vývoj indikátorů důvěry v září není až takovým překvapením a předznamenávaly jej již obdobné indikátory z eurozóny či Německa, které obdobně jako v případě tuzemské ekonomiky naznačují, že problémy v dodavatelských řetězcích a vyšší náklady spojené s růstem cen komodit podlamují ekonomické zotavování, a to zejména v průmyslu," uvedl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler.

U podnikatelů důvěra v ekonomiku v září klesla meziměsíčně o 1,8 bodu na 95,3 bodu. Podle vedoucího oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiřího Obsta vývoj podnikatelské důvěry dál negativně ovlivňuje nedostatek klíčových komponentů v průmyslu a nedostatek a rychle rostoucí ceny stavebních materiálů. "Situace v autoprůmyslu je natolik závažná, že nutí podniky výrazně utlumovat nebo rovnou pozastavovat výrobní činnost. Problémy ve stavebnictví navíc umocňuje dlouhotrvající nedostatek zaměstnanců," doplnil Obst.

Mezi průmyslovými podniky důvěra klesla o 4,6 bodu na hodnotu 92,5. Stav zásob hotových výrobků se proti předchozímu měsíci podle ČSÚ sice mírně zvýšil, nicméně podíl podnikatelů, kteří očekávají v příštích třech měsících vyšší tempo výroby, je nejnižší od listopadu 2020.

U firem podnikajících ve stavebnictví se důvěra proti srpnu snížila o 4,8 bodu na 111,6 bodu. Přibylo stavařů, kteří hodnotí svou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou.

Firmy z odvětví obchodu a služeb byly v září proti srpnu při pohledu na ekonomickou situaci ale optimističtější. V obchodu důvěra podnikatelů stoupla o 1,2 bodu na 103,6 bodu a ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru o 1,1 bodu na 95,3 bodu.

Důvěra spotřebitelů meziměsíčně klesla o 5,3 bodu na 100,7. Podle ČSÚ přibylo respondentů očekávajících pro příštích 12 měsíců zhoršení celkové ekonomické situace a současně ubylo těch, kteří čekají, že se zlepší jejich vlastní finanční situace. "Spotřebitelé se výrazně obávají zvyšování cen, což vnímají jako jeden z významných faktorů, které mohou v budoucnu ohrozit jejich finanční situaci," uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.

Průzkum mezi podnikateli se uskutečnil od 1. do 17. září, mezi spotřebiteli od 1. do 16. září.

reklama