reklama

Google již dostal v EU za poslední desetiletí kvůli monopolnímu chování ve třech různých případech pokuty v celkové výši osm miliard eur (203 miliard Kč). Bylo mu také nařízeno, aby změnil své praktiky a přestal bránit konkurenci.

Nejoblíbenější internetový vyhledávač na světě se ocitl v hledáčku Evropské komise kvůli reklamě před třemi měsíci. Podle zdroje učinil Google návrh komisi, zdroj ale nechtěl poskytnout další detaily kvůli citlivosti celé záležitosti.

Evropská komise se odmítla ke zprávě vyjádřit. Google na několik žádostí o komentář nereagoval. Zatím tak není jisté, zda evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová bude otevřená jednání, které obvykle zabere měsíce či dokonce roky, než se podaří dosáhnout dohody, nebo může ztroskotat uprostřed cesty.

Agentura Reuters již v červnu s odvoláním na zdroje uvedla, že EK má v plánu zahájit oficiální vyšetřování praktik americké internetové společnosti Google u digitální reklamy. Vyšetřování by mohlo být pro Google velkou hrozbou, protože reklama tvoří klíčový zdroj jeho příjmů a zisků. V loňském roce příjmy podniku z internetové reklamy dosáhly 147 miliard dolarů (3,2 bilionu Kč), firma tak byla z hlediska těchto příjmů světovou jedničkou.

Google vydělává především na reklamě na svých platformách, například na stejnojmenném webovém vyhledávači nebo na portálu pro sdílení videí YouTube. Část jeho příjmů ale pochází i z toho, že jiné mediální podniky používají jeho technologii k prodeji reklamy na svých stránkách.