U nákupu v obchodních centrech 78 procent lidí oceňuje speciální nabídky a akce prodejen. Široké spektrum obchodů na jednom místě vidí jako přednost center 64 procent zákazníků. Inspiraci u vystaveného zboží hledá v obchodních centrech zhruba polovina lidí. Naopak větší koncentrace lidí odrazuje od nákupu v centrech zhruba 70 procent lidí, třetině vadí osobní nepohodlí v souvislosti s aktuálním pravidly a obava ze šíření nákazy.

"V obchodních centrech jsou nastavená taková opatření, ať už jde o nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů, regulaci počtu zákazníků v obchodech či pravidelnou dezinfekci prostor, že se z pohledu dodržování protikoronavirových opatření nákupní centra řadí k nejbezpečnějším veřejným místům v ČR," uvedl vedoucí oddělení maloobchodního sektoru a správy obchodních center v CBRE Tomáš Míček.

Dárky už v době uzavření kamenných obchodů koupila zhruba třetina Čechů, podobný počet je pořídí na internetu. V době zákazu maloobchodního prodeje se podle průzkumu asi 40 procent lidí naučilo některé zboží kupovat ve větší míře on-line. Nejčastěji se to týkalo módy a obuvi, elektroniky, hraček a knih.

Průzkum podle vedoucí výzkumu maloobchodního sektoru v CBRE Kláry Bejblové dále ukázal, že muži ve velké míře odkládají nákup vánočních dárků. Začátkem prosince je mělo pořízené 17 procent mužů. "Obdobně nízké číslo, pouhých 13 procent, se ukázalo i u seniorů, nicméně v jejich případě sehrála hlavní roli menší ochota nakupovat on-line formou než záměr shánět dárky na poslední chvíli," dodala Bejblová.

Průzkum se uskutečnil mezi 30. listopadem a 3. prosincem. Zúčastnilo se ho zhruba 400 zákazníků obchodních center v celé ČR.

Všechny obchody se po zhruba šestitýdenním nuceném uzavření mohly znovu otevřít ve čtvrtek. V prodejnách platí limit 15 metrů čtverečních na jednoho zákazníka. Lidé musejí nosit roušky, udržovat dvoumetrové odstupy a před vstupem do obchodů by si měli dezinfikovat ruce.