reklama

Do konce ledna tak přijdou ve druhé koronavirové vlně pivovary na tržbách o 2,8 až 3,8 miliardy korun. Bude záležet na tom, jak rychle se budou lidé vracet do restauračních zařízení.

Studie kalkuluje s otevřením hospod a barů sedm týdnů po jejich uzavření, tedy od středy 2. prosince. "Důvěra českých spotřebitelů v bezpečnost gastronomie je silně otřesena a vnitřní prostory restauračních zařízení mohou být nadále částí veřejnosti považovány za rizikové. Optimistický scénář proto kalkuluje se ztrátami tržeb ve výši 2,8 miliardy korun, pesimistická varianta počítá s 3,8 miliardami korun," uvedl analytik CETA Michael Fanta.

CETA proto vytvořila ještě "realistický" scénář, podle kterého se v době uzavřených restaurací propadne prodej čepovaného piva o 95 procent. V prvním měsíci po otevření provozoven by poté došlo k propadu tržeb o 40 procent proti běžnému období a v následujících čtyřech týdnech by se tržby snížily proti normálu o 20 procent. Celkové ztráty na tržbách by u pivovarů pak činily 3,25 miliardy Kč.

"Budoucí životaschopnost celého odvětví bude závislá na rychlé obnově spotřebitelského apetitu, ale především také na vhodně nastavených parametrech kompenzačních vládních programů pro postižené podnikatelské subjekty. Pokud nepřijde rychlá a účinná pomoc odrážející skutečné potřeby podnikatelů, hrozí propouštění zaměstnanců a zánik řady nejen gastronomických provozoven, ale také dalších subjektů z odvětví výroby nápojů a potravin, zemědělství a jejich distribuce," uvedl ředitel výzkumu CETA Aleš Rod.

Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) schválila v tomto týdnu uvolnění tří miliard korun z rozpočtové rezervy na kompenzační program Agricovid Potravinářství. Nárok na kompenzace by měli mít potravináři a zemědělci, kterým během koronavirové krize meziročně klesly tržby minimálně o čtvrtinu. Příjem žádostí by mohl začít na přelomu letošního a příštího roku. Podle svazu ale většina pivovarů na kompenzace nedosáhne, protože stále prodávají balené pivo. "Při aktuálních parametrech tohoto dotačního programu by na podporu dosáhlo pouze 7,5 procenta z dotazovaných pivovarů," uvedl svaz.

reklama