reklama

"Vítám, že se navyšuje rozpočet. Jsou to ale takové Babišovy mediální manévry přes léto. My jsme chtěli, aby se schodek státního rozpočtu snížil na 40 miliard. Samozřejmě se teď ukazuje, že mohl být dokonce ještě nižší. Ale když už mají peníze, které teď Babiš má, někam jít, tak vítám část, kterou dává do infrastruktury. To se vždycky vyplatí. Mám ale vážné výhrady k tomu, že ministři za ANO, a nastartoval to zejména pan Prachař, nepřináší absolutně žádnou novou kvalitu. Tu spatřuji ve vybudování nových dálnic a případně železnic. Spíš mi to přijde, že jsou to jenom takové údržbářské práce ve větším. Pokud to takhle půjde dál, bude toto čtyřleté období v případě uvádění nových dálničních úseků do provozu snad nejhorší v historii České republiky," řekl v pořadu Události, komentáře.

"My můžeme otevřít jenom ty úseky dálnice, které začal stavět někdo před třemi, čtyřmi lety. Tam se bohužel nezačínalo. Takže my jsme začali v minulém roce stavět asi 70 kilometrů nových dálnic, v letošním roce máme kolem stovky, v příštím roce to má být 140. Bude co otvírat, až tyhle projekty skončí, bude to pravděpodobně nová vláda. To je koloběh, který bohužel funguje. Nevidím v tom nic špatného. Z jedné strany opravujeme a opravovat musíme, například když vezmete D1, ta by se rozpadla, pokud by se nepracovalo. Dálniční síť, ale i síť silnic první třídy je podudržovaná. Tady se nedávalo dostatek peněz," reagoval ministr dopravy Dan Ťok.

"Rád bych zdůraznil, že pokud chcete mít kvalitní dálniční a silniční síť, musíte pět procent ročně opravovat. Pět procent dává čtyři miliardy na opravy. V posledních letech se dávala miliarda. Peníze zoufale chybí a je to vidět na stavu dálniční sítě. Že to tam dneska vracíme, myslím, je dobře. Musím se akorát omluvit řidičům, že je to občas obtěžuje. Každý, kdo to chce pochopit, to pochopí a akceptuje tenhle ten fakt," dodal.

Podle Laudáta je ale realita trošku jiná. "Samozřejmě to není věc stávajícího pana ministra, ale je to věc pana Prachaře. Například výstavbu úseků na D3 zcela zbytečně zabrzdil a byly tam v některých případech ztraceny až dvě stavební sezony. Ze čtyřletého období se ztratily dvě stavební sezony, než se povedlo vrátit k tomu počátečnímu rytmu opravy dálnice D1. Loni byl dodělán jenom úsek například u Jihlavy, který byl za ministra Prachaře zcela zbytečně přerušen. Důvody dodneška nikdo nevyšetřil, přestože to musí vést i k velkým finančním ztrátám. Požádal jsem pana Kolovratníka, poslance za ANO, který se zabývá dopravou, aby se podíval na ekonomické dopady rozhodnutí jejich ministra Prachaře. To, co jsme už dneska mohli mít na prahu otevření, například některé úseky D3, se zdrželo jenom kvůli ministrovi Prachařovi," vysvětlil.

Podle něj jednoduše nefunguje státní správa. "My máme v zákoně dány lhůty na vyvlastňování. Když někdo nechce prodat, máme stanoveny ceny za výkupy jednotlivých typů pozemků. Existují územní plány. Například jižní Morava má dneska s D52 na Vídeň průšvih. Totéž se odehrávalo taky na pražském okruhu, kde aktivisté podali správní žalobu. Asi chyba v zásadách územního rozvoje zase znamenala zastavení. Vždyť tam už se projednávalo územní rozhodnutí. Zatím všude dohledáte nedodržování zákonů při přípravě. Obávám se, že nám Evropská unie nemusí tolerovat nějaké jednoduché zákony, kdy někdo nakreslí čáru na mapě, a podle ní se bude stavět, jak by si to představoval pan Babiš. Dneska je ta doba někde jinde. Zásadní problém je ministerstvo životního prostředí. Podívejte se, jak v této věci funguje váš resortní kolega z ANO ministr Brabec, a ministerstvo pro místní rozvoj. To je také klíčovým orgánem. Vaši dva straničtí kolegové. Jestli to někde vázne, tak je to na těchto dvou resortech," tvrdí.