Praha - První projekty vysokorychlostních tratí v ČR jsou nyní teprve ve fázi studií. Vláda má proto podle poslanců plánovat tratě pro rychlost minimálně 300 kilometrů v hodině a uspíšit jejich přípravu.
Poslanci napříč parlamentními stranami podporují výstavbu nových tratí, a nikoliv modernizaci stávající sítě na rychlosti kolem 250 kilometrů v hodině. Právě rychlost 250 kilometrů za hodinu je nejnižší rychlostí, pro kterou plánuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhodnocovat ekonomickou efektivitu projektů rychlostních tratí.
Opuštění stávajících konvenčních tratí u dálkové osobní dopravy podle poslanců zlepší dopravní obslužnost regionů. Na klasických tratích tak bude výrazně více prostoru pro nákladní dopravu a příměstskou železnici, kterou nyní rychlíky a další vlaky z tratí vytlačují.
Současný termín zahájení stavby v roce 2035 je podle poslanců nepřijatelný. Výstavbu je možné zahájit v roce 2025 a v roce 2035 ji dokončit. Na setkání s novináři to dnes uvedl místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO).
"Dostáváme se do pozice zamindrákované země, která má velice špatnou pověst, co se týče výstavby dopravní infrastruktury," řekl poslanec TOP 09 František Laudát. Česko by se podle něj mělo s přípravou vysokorychlostních tratí dostat alespoň na úroveň Británie, kde příprava před zahájením výstavby trvala osm roků.
Témata: železnice, vláda, František Laudát, vlaky
Související
13. prosince 2020 12:32
15. října 2020 10:21
14. srpna 2020 16:13
22. července 2020 13:03
15. července 2020 12:56
15. července 2020 8:38