reklama

Švýcarské letectvo totiž požádalo českou armádu o možnost nacvičení situace, kdy se některé letadlo chová podezřele, uvedlo Právo.

Švýcaři nemohou využít k tréninku civilní letadlo, posloužil jim tedy airbus vládní letky české armády. Z nepochopitelných důvodů jim k tomu Armáda ČR však dala souhlas.

"Nemohou cvičit na vlastních civilních letadlech, i kdyby tam seděl jen pilot, která by simulovala letoun, na který se provádí zásah. A použijí letadlo, které přepravuje velký počet lidí, a ještě k tomu vysokého státního představitele. Kdyby došlo k nějakému selhání, pilot by zazmatkoval nebo udělal chybný manévr, tak dojde ke katastrofě, která může mít velký dopad," řekl deníku generál Jiří Šedivý.

Podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška nešlo o výjimečnou situaci. "Postup v případě nestandardního chování civilního letounu cvičí piloti gripenů pravidelně. Ostrý vzlet, většinou kvůli špatně nastavené frekvenci rádia, absolvují zhruba jednou za měsíc," sdělil Právu ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

Hamáček ČTK řekl, že ho článek překvapil. "Celá věc probíhala naprosto standardně a profesionálně. Kapitán letadla obdržel žádost ze strany švýcarské protivzdušné obrany ještě před vstupem do švýcarského vzdušného prostoru," poznamenal. Hamáčka o ni následně informoval, ten s ní souhlasil. "Letouny se přiblížily podle standardních pravidel, nějakou dobu setrvaly poblíž našeho letadla a zase odletěly," dodal. "Nikdo neměl pocit jakéhokoli ohrožení," podotkl.