reklama

O tom, že prezident Miloš Zeman vetoval školský zákon, informoval jeho mluvčí Jiří Ovčáček. Zveřejnil i dopis prezidenta předsedovi Sněmovny, kde své veto podrobně vysvětluje (text dole pod článkem).

Novela by měla přinést povinnou maturitu z matematiky nebo místa ve školkách i pro dvouleté děti. Po vetu prezidenta norma opět zamíří do Sněmovny, která bude moci Zemanovo rozhodnutí přehlasovat.

Novela předpokládá zavedení povinné maturity z matematiky za pět let. Měly by se kvůli tomu také sjednotit od příštího roku přijímací zkoušky na střední školy. Norma dále počítá s tím, že nárok na místo v mateřských školách budou mít od roku 2020 i dvouleté děti, poslední ročník školky má být povinný.

Senátoři novelu schválili 20. dubna, a to navzdory doporučení svých výborů, aby odmítli uzákonit nárok dvouletých dětí na místa v mateřských školách. Nyní jsou do školek přijímány zpravidla tříleté děti. Změna má platit od roku 2020 a podle ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) je přirozenou reakcí na demografický vývoj. Má umožnit matkám, aby se dříve vrátily do zaměstnání. Na jejich děti ve školkách budou dohlížet chůvy. Kritici návrhu argumentovali tím, že školky by neměly být odkladištěm dětí, a preferovali výchovu v rodině.

Další výtky měl sněmovní školský výbor. Prosazoval odklad nových pravidel společného vzdělávání žáků se speciálními potřebami v běžných školách, tedy takzvanou inkluzi, kterou Zeman kritizuje. Důvodem návrhu odkladu byla snaha poskytnout školám čas se na ně připravit. Senát ale novelu schválil beze změn.

Zemanovi vadí tři věci - zavedení spádových obvodů pro mateřské školky i povinné předškolní vzdělávání dětí předškolního věku. Jako třetí bod Zeman uvedl bez dalšího komentáře inkluzi.

Celý text dopisu prezidenta republiky

Vážený pane předsedo,

dne 26. dubna 2016 jste mi postoupil k podpisu zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů. Rozhodl jsem se tento zákon nepodepsat a na základě čl. 50 odst. 1 Ústavy České republiky jej vrátit Poslanecké sněmovně. Důvodem tohoto kroku je především stanovisko Svazu měst a obcí, obsahující mimo jiné tyto závažné argumenty, týkající se podstatných částí zákona:

a) zákon stanoví novou povinnost vymezit s účinností od 1. ledna 2017 školské obvody spádových mateřských škol. Jde o opatření, které by z organizačně administrativních, ale především z finančních důvodů, mělo negativní dopady nejen ve statutárních městech a městech s větším počtem mateřských škol, ale také tam, kde dojde ke stanovení školského obvodu (na území několika obcí) vrchnostensky rozhodnutím krajského úřadu, což je problém jak prstence kolem Prahy, Brna, Liberce, tak v jednotlivých případech i obcí a měst v celé republice. Postiženy pak budou obce, které budovaly kapacitu mateřských škol k zajištění potřeb svých občanů a budou muset tyto kapacity rozšiřovat ve prospěch okolních obcí, které budou uměle přičleněny do jejich školského spádového obvodu. Zákon přitom, a to na rozdíl od školských obvodů zřizovaných pro základní školy, nezajišťuje žádný finanční podíl těchto okolních obcí na rozšiřování kapacit mateřských škol;

b) zákon nejen zavádí od 1. září 2017 povinné předškolní vzdělávání dětí ve věku 5 let, ale postupně rozšiřuje předškolní vzdělávání dětí mladších, a to až do 1. září 2020, od kdy bude možno umisťovat do mateřských škol děti ve věku od 2 let. Pokud jde o právo rodičů využívat mateřské školy pro děti od 2 let věku, bylo do zákona zapracováno pozměňovacím návrhem; o tomto zásadním opatření nebyla vedena v gesčním výboru Poslanecké sněmovny ani se zástupci obcí a měst žádná diskuse. Byť se jedná o 4 roky vzdálený termín, toto opatření bude znamenat vysokou finanční zátěž zřizovatelů, neboť v mezích povoleného počtu, uvedeného ve školském rejstříku, budou mít nárok na přijetí všechny přihlášené děti, které dosáhly věku 2 let nejméně den před zahájením školního roku, bez ohledu na jejich fyzickou a mentální zralost a hygienické návyky. Lze předpokládat, že zájem o umístění těchto dětí do mateřských škol budou mít i rodiče, kteří čerpají rodičovskou dovolenou. Pokud nelze dopředu odhadnout, o jak velký počet dětí v této věkové skupině se bude skutečně jednat, protože se ani ještě nenarodily, je téměř nemožné skutečné kapacity přizpůsobit, včetně stavebního, technického, hygienického a personálního vybavení (nepedagogický personál), této věkové skupině již od roku 2020, protože informace o počtu dvouletých dětí, které přijdou k zápisu, budou mít zřizovatelé až v květnu 2020 a teprve tehdy bude možno stanovit potřebnou kapacitu mateřské školy.

Zákon představuje v krátké době další novelu školského zákona, když předchozí novelou byl do školského zákona zapracován princip tzv. inkluze. Sděluji, že s tzv. inkluzí vyjádřily negativní stanovisko rady všech krajů, neboť její zavedení považují za předčasné, a to je další důvod, pro který zákon Poslanecké sněmovně vracím.

Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna vrácený zákon neschválila a umožnila tak, aby po širší diskusi byl školský zákon upraven tak, že bude zajišťovat rozvoj vzdělání takovým způsobem, jenž bude založen na reálných základech.

S pozdravem

Miloš Zeman
prezident České republiky