Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

BISOP: Každodenní testování žáků na covid by mohlo nahradit karantény

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: INCORP images

Každodenní testování žáků na covid-19 při výskytu nákazy ve třídě by bránilo šíření infekce jen o trochu hůře než posílání tříd do karantény. Riziko šíření covidu-19 by se tím zvýšilo ze 40 na 50 procent. Vyplývá to ze simulace Centra pro modelování biologických a společenských procesů (BISOP), o které dnes ČTK informovala Eva Hromádková z think-tanku CERGE-EI.

Podle autorů simulace by tak každodenní testování žáků bylo kompromisem mezi kontrolou epidemie a omezením prezenční výuky s negativními dopady na budoucí hospodářství.

"Relativně malý rozdíl mezi karanténou celé třídy a každodenním testováním testy s nízkou senzitivitou nás překvapil. Režim takzvaně 'test-to-stay' funguje už řadu týdnů v USA ve státě Massachusetts a náš model potvrzuje, že jde o funkční kompromis mezi kontrolou epidemie a omezením prezenční výuky, které s sebou nese extrémní dlouhodobé náklady, jak ukazuje studie kolegů z CERGE-EI,” uvedl jeden z autorů modelu šíření covid-19 ve školách Roman Neruda.

Autoři v modelu simulovali 1000 nahodilých případů šíření covidu-19 ve velké základní škole. Ve scénáři bez režimových opatření předpokládali stoprocentní šíření nákazy. V dalších možných scénářích pak porovnávali, o kolik méně případů nákazy by se ve škole vyskytlo. Například samotné testování PCR testy jednou týdně bez dalších omezení a karantén podle jejich simulace sníží riziko šíření covidu-19 na zhruba 60 procent.

V případě, že by po výskytu pozitivního PCR testu byli všichni další žáci ve třídě denně testování antigenními testy, kleslo by riziko šíření infekce na zhruba 50 procent. Platilo by to i při nízké asi třicetiprocentní senzitivitě testů, uvedli autoři modelu. Nejúčinněji podle nich brání riziku nákazy karanténa, při které riziko klesá na 40 procent.

Ekonomové z Institutu demokracie a ekonomické analýzy (IDEA) při akademickém pracovišti CERGE-EI již na jaře upozornili, že uzavírání škol či tříd kvůli šíření covidu-19 a převádění výuky na dálku může mít do budoucna negativní vliv na hospodářství. Jeden týden distančního vzdělávání v Česku podle jejich studie může vést ke ztrátě až 33 miliard korun. Kvůli poklesu vzdělanosti v důsledku výuky na dálku se podle ní totiž později sníží produktivita práce, výdělky i příjmy veřejných rozpočtů z odvodů zaměstnavatelů.

Podle zjištění společností PAQ Research a Kalibro žáci za dobu epidemie ztratili v průměru asi tři měsíce učení. V češtině se proti době před covidem-19 zhoršily výsledky dětí letos na jaře v 60 procentech škol a v matematice v 69 procentech. Mezi školami jsou ovšem rozdíly. Zatímco v některých se možná podařilo učivo s žáky již zase dohnat, jiné s tím mohou mít nadále potíže.

Témata:  koronavirus (coronavirus) COVID-19 školství

Související

Aktuálně se děje

9. prosince 2025 21:09

Filip Turek v nemocnici: Chci požádat Pavla o schůzku. Motoristé za něj náhradu nehledají

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se dnes stal nově jmenovaným předsedou vlády poté, co ho do funkce uvedl prezident Petr Pavel. Babiš zároveň na Pražském hradě prezidentovi předal seznam navrhovaných ministrů svého kabinetu. Oznámil však, že jméno Filipa Turka, který měl vést ministerstvo životního prostředí, se na seznamu neobjevilo.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy