S drobnými technickými problémy dnes začala distanční výuka na 1. základní škole v Říčanech u Prahy. Velkou část první hodiny zabralo seznamování s aplikací G Suite, děti se učily hlavně zapínat a vypínat mikrofony. Zpočátku proto narušovaly vyučování nejrůznější ruchy a šumy.
Ne všem se také hned podařilo připojit nebo měli potřebné vybavení, několik žáků se výuky neúčastnilo a jejich rodiče poslali omluvenky. Důvodem neúčasti byl třeba i výpadek elektřiny.
"Děti, jste už velké, tak tady nebudeme pískat a zkoušet si různé zvuky, to si dělejte později po telefonu," zahájila vyučování napomenutím učitelka ve třetí třídě. Výrazně lepší kázeň byla mezi prvňáky, což bylo dáno i větším zapojením rodičů.
Zatímco starší děti s učitelkou komunikovaly od začátku samostatně, distanční výuka prvňáků se minimálně zkraje neobešla bez asistence rodičů. Někteří dokonce vstupovali do výkladu a upozorňovali na další možnosti aplikace, které by podle nich bylo během výuky užitečné použít, například na sdílení obrazovky.
Někteří rodiče se omlouvali, že nemají notebook s kamerou, a jejich děti se proto on-line výuky účastní jen přes mikrofon. Rodiny, které nemají potřebné technické zázemí, měly tuto skutečnost nahlásit třídním učitelům. Říčanská škola však podle ředitele ještě nemá k dispozici nové notebooky, a tak je zatím žákům nemůže poskytnout.
On-line výuka na prvním stupni 1. ZŠ je každý den od 8:00 do 11:00, na druhém stupni od 9:00 do 12:00. Učitelé védou výuku z domova i ze školy.
Učitelky on-line: Sladit výuku s domácností je náročné
Učitelky po uzavření prvních stupňů základních škol řídí výuku většinou z domova, na své vlastní děti však mají čas až odpoledne. Technicky se to podle nich zvládnout dá, náročná je nejvíce sociální izolace.
"Jeden syn má 11 a druhý devět, takže už jsou víceméně samostatní, zvyklí v domácnosti pomáhat a chápat, že se musí celé dopoledne zabavit sami a že jejich 'čas' přijde až odpoledne. Během pracovní doby, kdy já jsem on-line a manžel v práci, nemám možnost se jim věnovat a řešit jejich problémy a to ani studijní," řeka dnes ČTK učitelka druhého stupně jedné z přerovských základních škol. Podotkla přitom, že i příprava na on-line výuku zabere více času, který dohání po večerech.
Podobné zkušenosti má i její kolegyně, matka synů ve věku devět a 12 let. Vyřešit musela už během jarní krize techniku pro sebe na on-line výuku, ale i pro oba své školáky. "Mladšímu synovi jsme zprovoznili starší mobil, ten mu tehdy stačil. Technicky to tedy zajistit šlo. Sladit ale chod domácnosti a on-line výuku bylo náročné," řekl ČTK jedna z učitelek z přerovské základní školy. Podle pedagožky je stejně jako na jaře i nyní nemožné vlastním dětem dopoledne s výukou pomáhat, učí buď on-line, opravuje úkoly, zadává práci nebo vyřizuje maily rodičů. Děti tak přicházejí na řadu až odpoledne, dodala.
Sladit profesi se školou musejí i další rodiče, kteří zůstávají ode dneška doma s malými školáky. I přesto, že se přechod na distanční výuku čekal, někteří stále řeší komunikační problémy. "V září učitelky ukazovaly dětem, jak instalovat aplikace na on-line výuku, takže vše instalujeme, zkoušíme, vše funguje. V říjnu přijde e-mail ze školy - zadání pro domácí výuku a pracovní listy si vyzvedněte ve vestibulu školy," posteskla si jednačtyřicetiletá matka dvou dětí z prvního stupně jedné z olomouckých základních škol. ČTK přitom popsala, jak se kvůli zadání musela dvakrát vydat do školy. Ve vestibulu našla nakonec na zemi hromady papírů bez označení; zadání výuky na tento týden bylo ofoceno z úkolníčku některého z žáků.
Témata: počítače, učitelé, koronavirus (coronavirus) COVID-19, školství
Související
29. prosince 2022 12:40
1. prosince 2022 17:31
5. června 2022 10:15
24. května 2022 11:55
6. května 2022 13:23
24. dubna 2022 14:58