Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Na Slovensku se blíží krajské volby, otestují trvanlivost krajní pravice

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Bratislava - Zatímco v Česku se budou příští rok konat parlamentní volby, Slováci budou vybírat vedení krajů. Podle analytika by se hlasování mohlo stát testem podpory krajní pravice i nejsilnější vládní strany Směr-sociální demokracie (Směr-SD).

Předchozí volby předsedů samosprávných krajů a poslanců krajských zastupitelstev, které v zemi pod Tatrami obvykle provází nízká účast voličů, skončily v roce 2013 překvapením.

V rozhodujícím kole přímých voleb předsedy Banskobystrického kraje překvapivě uspěl nynější šéf krajně pravicové strany Kotleba-Lidová strana Naše Slovensko (LSNS) Marian Kotleba.

"Trend úspěchu takzvaných nezávislých kandidátů může pokračovat. Bude zajímavé sledovat postavení Kotleby a jeho pozici v krajských volbách. Rovněž skutečnost, zda Směr-SD potvrdí své postavení nebo jeho podpora klesá," řekl Baránek.

Kotlebova LSNS se stala největším překvapením i letošních parlamentních voleb, které se na Slovensku konaly v březnu. Strana navzdory dřívějším průzkumům získala ve volbách osm procent hlasů a ve 150členné sněmovně obsadila 14 křesel.

Naopak Směr-SD v posledních parlamentních volbách přišel o většinu ve sněmovně a některé pozdější průzkumy straně naměřily nejnižší popularitu za poslední roky.

Předsedové krajů a poslanci krajské samosprávy, kteří budou zvoleni v příštím roce, zůstanou v úřadu možná až pět místo obvyklých čtyř let. Sněmovna v prvním čtení již schválila jednorázové prodloužení jejich funkčního období, což má do budoucna umožnit konání krajských voleb a voleb primátorů měst, starostů obcí a poslanců místní samosprávy v jednom termínu.

Témata:  volby na Slovensku Smer SD Marián Kotleba Robert Fico Slovensko volby

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy