Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co dovede Severní Korea? Umí divy i s vírou

Severní Korea
Severní Korea
Foto: Pixabay

Na konci 40. let 20. století zavítal mladý sovětský novinář v doprovodu místního severokorejského úředníka na horu Kumgang. Jeho pozornost přilákalo velké množství buddhistických chrámů, jež se nacházely v rozlehlých údolích. Průvodce svého hosta ujistil: „Nebojte se, postaráme se o ně. Většinu z nich uzavřeme a ty další už nějak využijeme. Třeba jako rekreační střediska pro pracující masy.“

Je těžké odhadnout, co tento zahraniční novinář tehdy pociťoval. Když ale na tuto epizodu v 80. letech minulého století vzpomínal, jeho opovržení bylo zřejmé. Jak uvedl Andrei Lankov ve svém článku pro Korea Times, úředníkova slova o osudu budhistických chrámů se bohužel v drtivé většině případů naplnila.

Po dlouhá desetiletí se severokorejský režim stavěl nepřátelsky vůči všem formám náboženství. Jen málo komunistických států se přiblížilo k vyhlášení a prosazování úplného zákazu veškerých náboženských aktivit. Kromě Severní Koreji takový zákaz existoval pouze v tehdejší Albánii, dalším hluboce stalinistickém státě. Pol Pot nestihl podobnou politiku v Kambodži plně zrealizovat, protože se neudržel dostatečně dlouho u moci. 

Ke konci 80. let 20. století postupně došlo k uvolňování perzekucí a toleranci velmi omezeného množství náboženských aktivit. Mezi léty 1960 a 1985 ovšem Severní Korea oficiálně neměla ani náboženské svatyně, ani oficiálně uznávané skupiny věřících.

Křesťanství jako ztělesnění zla

Pchjongjang původně považoval všechna náboženství za špatná a rozdíl viděl pouze v míře jejich zhoubnosti. Některá z nich byla ve srovnání s ostatními horší a další byla dokonce okrajově tolerována. Především křesťanství viděl severokorejský režim v prvních letech své vlády jako ztělesnění zla. 

Takový postoj vyvolávala skutečnost, že poměrně krátkou historii křesťanství na Korejském poloostrově Severní Korea spojovala s pronikáním zahraničních mocností, především pak se Spojenými státy. Křesťanství tak dostalo, podobně jako ostatní náboženství, nálepku „reakcionářství“, ale navíc se na něj pohlíželo i jako na protinárodní hnutí.

Nejpřijatelnější náboženství představoval zprvu čendoismus, nauka o nebeské cestě. V současné době nehraje tento kult významnou roli v žádném ze dvou korejských států, ale v letech 1860-1940 patřil k důležité síle v duchovním životě země. Jeho stoupenci zastávali důležité pozice v korejských národních povstáních na konci 19. století a v roce 1919, což si dokázalo získat sympatie severokorejských úřadů. Vůči jeho vyznavačům tak postupovaly ve srovnání s křesťany poněkud tolerantněji.

Buddhismus byl někde „mezi"

Buddhismus se nacházel někde mezi. Nemohl se sice chlubit národními zásluhami čendoismu, protože v době japonské nadvlády mnoho buddhistů spolupracovalo s Japonci, ale na druhé straně nebyl spojován s „imperialistickými“ mocnostmi, tak jako křesťanství.

Severokorejská pozemková reforma z roku 1946 se stala prvním velkým úderem proti buddhismu. Veškeré pozemky vlastněné náboženskými institucemi znárodnil stát. To zanechalo mnichy bez možnosti pěstovat plodiny a zajistit si tak obživu. Řada z nich tak z klášterů odešla.

Na konci roku 1945 vytvořil Pchjongjang Korejskou buddhistickou unii, zastřešující organizaci pro všechny vyznavače buddhismu ve státě. V žádném případě to ovšem nenaznačovalo nějaké výsadní postavení, protože podobné struktury byly vytvořeny i pro další náboženství.

Zatímco všechny křesťanské církve přestaly v Severní Koreji fungovat ihned po korejské válce, buddhistické chrámy zůstaly aktivní až do počátku 60. let 20. století. Je dokonce možné, i když ne velmi pravděpodobné, že část z nich pokračovala v činnosti i v době temného věku severokorejské náboženské historie mezi léty 1960 a 1980.

Buddhismus jako politický nástroj 

Buddhističtí mniši samozřejmě podléhali přísnému dohledu státních orgánů a jejich společenský význam byl co nejvíce omezován. Zdá se však, že se jim dařilo o poznání lépe než křesťanským kazatelům. 

Korejská buddhistická unie byla roku 1965 v tichosti rozpuštěna a v té době o ní již deset let nikdo nic neslyšel. Od roku 1975 se ovšem severokorejští zástupci začali opět účastnit mezinárodních buddhistických setkání, kde vyjadřovali znechucení nad americkými „válečnými štváči“ a jejich „jihokorejskými loutkami“. Na druhé straně opěvovali šťastný život v jejich zemi, kterou vede „skvělý vůdce“.

V 70. a 80. letech minulého století se začalo s rozsáhlou obnovou buddhistických chrámů. V dnešní době v Severní Koreji existuje přes 60 oficiálně uznávaných buddhistických svatyní. Některé z nich jsou údajně využívány i pro náboženské obřady. Tyto informace ale nejsou potvrzené nezávislými zdroji a je možné, že jsou jen předem připraveným divadlem pro zahraniční návštěvníky. O místní chrámy se údajně stará asi 300 buddhistických mnichů, kteří jsou placeni ze státního rozpočtu.

Témata:  Buddhismus Severní Korea

Související

Aktuálně se děje

21. listopadu 2024 12:46

Rusko si našlo nový cíl číslo jedna. Polsko

Marija Zacharovová, mluvčí ruského ministerstva zahraničí, varovala, že nově otevřená americká základna protiraketové obrany v severním Polsku zvyšuje úroveň jaderného ohrožení a stává se prioritním cílem pro Rusko.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.