Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ruské cvičení Zapad 2017 dělá NATO vrásky. Počet vojáků prý nesedí

Ruská armáda, ilustrační fotografie
Ruská armáda, ilustrační fotografie
Foto: mil.ru

Brusel - NATO se domnívá, že reálné počty ruských a běloruských vojáků na cvičení Zapad 2017 budou výrazně vyšší než nyní deklarované údaje. Kauzou se dnes zabývala Rada NATO-Rusko v Bruselu.

Spojenci předpokládají, že rozsáhlého cvičení se na konci září na západě Ruska nedaleko hranic s Polskem, Litvou a Lotyšskem může zúčastnit až 100.000 vojáků.

"Na hodnocení je ještě příliš brzy. Uvidíme, to cvičení ještě nebylo. Ale z dřívějších zkušeností souvisejících s minulými cvičeními, máme důvod se domnívat, že by se nadcházejících manévrů mohlo zúčastnit daleko více vojáků, než je oficiálně oznámené číslo," prohlásil generální tajemník aliance Jens Stoltenberg po dnešním jednání diplomatů NATO a ruského velvyslance Alexandra Gruška.

Ruská strana dnes podle Stoltenberga uváděla, že počty nepřesáhnou parametry pro pozvání pozorovatelské mise dané vídeňským dokumentem Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE), tedy 13.000 vojáků či 300 tanků. Rusové dnes nabídli také konkrétní počty lodí a letadel, které se cvičení mají účastnit.

"Vítám to. Umožnilo to spojencům klást otázky a také jsme otázky kladli," poznamenal Stoltenberg. Mnozí diplomaté zemí NATO se podle něj na jednání soustředili právě na ruské tvrzení, že počty vojáků zůstanou pod hranicí potřebnou pro pozorovatelskou misi podle vídeňského dokumentu.

NATO bude podle něj cvičení Zapad 2017 velmi podrobně sledovat. "A samozřejmě naše poznatky o cvičení nebudou vycházet jen z oficiálních sdělení, ale také z jiných zdrojů," dodal Stoltenberg.

Témata:  NATO (Severoatlantická aliance) Ruská armáda Jens Stoltenberg

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy