Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Po brexitu chceme dosavadní obchodní výměnu s EU, vzkazuje Británie

Brexit
Brexit
Foto: Pixabay

Londýn – Vláda premiérky Theresy Mayové navrhuje zajistit pokračování dosavadního obchodu se zbožím a službami s Evropskou unií po brexitu. Vyplývá to z jednoho z pozičních dokumentů k jednáním s EU, který dnes zveřejnilo ministerstvo pro odchod Británie z unie a ze kterého citují média.

Evropská komise podle agentury DPA zatím k těmto dokumentům stanovisko nezaujala. Komise totiž odmítá diskutovat o budoucím uspořádání vztahů jako například o obchodu, dokud nebudou domluveny otázky vzájemného zaručení práv občanů, "rozvodový účet" Spojeného království a hranice se Severním Irskem.

Londýn dal najevo, že by byl rád, kdyby veškeré britské zboží, které se v EU nyní prodává, bylo možné na trzích unijních států koupit i poté, co Británie unii v březnu 2019 opustí. Totéž by se na druhé straně týkalo i zboží členských států EU, které je nyní na trhu v Británii.

Žádná omezení by se přitom recipročně neměla týkat ani služeb poskytovaných v souvislosti s prodejem zboží. Poziční dokument kabinetu premiérky Theresy Mayové rovněž vyzývá k zachování opatření na ochranu zákazníků.

Druhý dnes zveřejněný poziční dokument podle stanice BBC vyzývá k vzájemné dohodě, která zajistí zachování důvěrnosti oficiálních dokumentů sdílených Británií s unijními partnery v době, kdy byla členem EU.

Další poziční dokumenty britské vlády by měly následovat v nadcházejících dnech. Jeden z nich by se měl týkat i zásadního problému v jednáních - jurisdikce Evropského soudního dvora.

BBC v souvislosti s uvedenými novými návrhy Londýna poznamenala, že ministerstvo pro brexit pokračuje v tlaku na EU před třetím kolem jednání, které se má konat příští týden v Bruselu.

Témata:  Brexit Velká Británie EU

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy