Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kazachstán plánuje navrátit po 70 letech do volné přírody tygra

Tygr
Tygr
Foto: Pixmac

Astana - Kazachstán ohlásil ambiciózní plán, jehož cílem je vrátit do volné přírody největší kočkovitou šelmu. Uvedla to agentura AFP.

Tygra v této středoasijské zemi vyhubili pytláci již téměř před sedmi desetiletími a za své vzalo i prostředí, ve kterém tygři žili.

Kazachstán se v dohodě se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF) zavázal, že postupně znovu vrátí do divočiny tygra ussurijského, který je nejbližším příbuzným zcela vyhubeného tygra kaspického. Ten se dříve vyskytoval v oblasti sahající od tureckého pobřeží Černého moře po severozápadní Čínu.

WWF poskytne deset milionů dolarů (asi 215 milionů Kč) na projekt, který má z Kazachstánu učinit první zemi vracející tygří populaci na své území po někdejším vyhubení.

Tato dohoda představuje "událost světového významu", prohlásil před novináři v Astaně Igor Čestin z WWF. Předpověděl však, že tygří návrat do kazašské divočiny potrvá roky, protože tygřím potřebám musí být dané území uzpůsobeno. Tygři potřebují k životu velké území člověkem nedotčené krajiny.

Kazašský vicepremiér a ministr zemědělství Askar Myrzachmetov uvedl, že s přípravou "speciálně chráněné přírodní oblasti" pro tygry se začne počátkem příštího roku. "Ve skutečnosti jde o obnovu celého ekosystému v oblasti, kde bude tento druh znovu vypuštěn do přírody," řekl Myrzachmetov novinářům. Jde nejen o obnovu lesů, ale i o přepravu celých stád, aby tygři měli postaráno o potravu - a aby se místní nemuseli šelem děsit.

Témata:  Kazachstán tygři

Související

Aktuálně se děje

23. prosince 2025 11:32

Vlaky čeká na Vánoce omezení. Dopravci zveřejnili nejzásadnější změny

Vlaky Českých drah se v průběhu letošních vánočních svátků řídí specifickým harmonogramem, který odráží proměnlivou poptávku cestujících. Dopravce upozorňuje, že je nezbytné sledovat aktuální omezení, jelikož provoz nebude probíhat jako v běžné dny. Od 22. prosince 2025 až do pátku 2. ledna 2026 dochází k redukci spojů, které obvykle slouží jako posilové vlaky nebo linky pro dojíždění do škol.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy