reklama

Volají totiž chytré hodinky Apple Watch, které se domnívají, že jejich uživatel se právě vážně zranil v autě. Uživatel mezitím ve zdraví jede na lyžích na sjezdovce a přes několik vrstev oblečení neslyší varování hodinek, které se chystají přivolat horskou službu. Vada se podle NYT neprojevuje jen při lyžování.

Zima přinesla do regionu Summit County značné množství sněhu a s ním i lavinu falešných nouzových volání. Takřka všechna z nich zahájily hodinky Apple Watch nebo chytré telefony iPhone 14. V září tyto přístroje vyšly vybavené modernizovanou, původně už několik let starou, funkcí, která pozná, že uživatel upadl nebo měl autonehodu. Poslední inovace se však nechává zmást pohybem při lyžování nebo jiných činnostech.

"Celý den řeším upozornění o autonehodách," řekla Trina Dummerová, prozatímní ředitelka dispečinku záchranných služeb okresu Summit County. Mezi 13. a 22. lednem centrum takových hovorů obdrželo 185. Za typického rušného zimního týdne to jinak podle Dummerové bývá zhruba polovina.

Podobnou zkušenost má Mark Watson, seržant v místním úřadu šerifa. "Dneska nemám dobrý den," řekl a popsal, že celé dopoledne strávil řešením falešných nouzových volání namísto jiných povinností, které zahrnují třeba hlídkování v okolí města na sněžném skútru. "Když se dispečerům na 911 (americký ekvivalent čísla 112, pozn. ČTK) nepodaří spojit s majitelem hodinek nebo telefonu, převedou případ na mě," řekl Watson.

Mluvčí firmy Apple Alex Kirschner v písemném prohlášení pro NYT napsal, že firma "si je vědoma, že v určitých specifických případech technologie upozorní záchranné složky, i když je uživatel v pořádku". Dodal také, že než přístroj volání zahájí, začne vibrovat, vydá zvukové upozornění a uživatel má deset sekund na to hovor zrušit.

Tato funkce hodinek podle NYT zachránila život člověku v USA nejméně ve dvou případech; jednou řidiči v Indianapolis, který naboural do telefonního sloupu a jednou turistovi v New Jersey, který při pochodu ve tmě spadl ze skály.

Kvůli zjevné vadě, která se podle NYT neprojevuje jen při lyžování, ale třeba i cvičení, však některá dispečerská centra zavedla opatření a k voláním tohoto typu přistupují jinak. Šerif Brett Schroetlin z jiného coloradského okresu Grand County, kde je rušné lyžařské středisko Winter Park, se už v prosinci rozhodl ignorovat tísňová volání, pokud se na druhém konci linky nikdo neozve.

"Žádný z těchto hovorů zatím nebyl skutečné tísňové volání. Nemohu si dovolit plýtvat omezenými prostředky. Navíc existuje lepší technologie: lidi," uvedl Schroetlin. "Je vzácné, že někdo v horách upadne a nikdo není poblíž. Raději obdržíme skutečné nouzové volání od člověka na místě," dodal šerif.

Seržant Watson ze Summit County řekl, že se již společnosti Apple napsal. "Mám problém dělat svoji každodenní práci. Nemám celý den na to se zabývat produkty Applu," shrnul obsah dopisu.