reklama

Výraznou překážkou jsou i náklady na letenky, které kvůli nedostatku mezinárodních spojů dosahují vysokých částek. Navzdory problémům Čína pro mnohé české firmy představuje nadále perspektivní trh. Tamní vláda vyhlásila balíček podpůrných ekonomických opatření pro čínské i zahraniční společnosti, jež v Číně působí. ČTK to dnes sdělil ředitel regionálního centra CzechTrade v Číně Aleš Červinka.

Čína minulý týden pro cestující z ciziny zkrátila na polovinu dobu karantény kvůli šíření koronavirové nákazy. V karanténě v určeném hotelu lidé stráví sedm místo 14 dní, nutné je ale podle Červinky stále počítat i s dalšími třemi dny v domácí izolaci. Pobyt v Číně tak výrazně prodražují také náklady spojené s touto karanténou. "Největším problémem pro cesty českých exportérů do Číny nyní zůstává vyřízení vstupního víza, kde je v případě, že se nejedná o pracovní povolení, požadován i nadále tzv. PU letter, tedy zvací dopis od místních autorit, a povinné testování před odletem i na přestupu," uvedl Červinka.

Čína přesto podle Červinky eviduje za poslední měsíce pokračující růst přímých zahraničních investic. Vzhledem k jejímu obrovskému a rychle rostoucímu domácímu trhu ji v mezinárodním obchodě nelze ignorovat, řekl. Dodal, že na základě nového vydání tzv. Katalogu zvýhodněných odvětví pro zahraniční investice mohou firmy využít různých druhů vládních podpory a daňových úlev. Červinka vidí příležitosti pro české výrobce nejmodernější techniky, zařízení na ochranu životního prostředí, sportovního vybavení, dále firem ze zdravotnictví, oblasti péče o seniory, ale i zaměřených na prostředky k revitalizaci venkova a odborné vzdělání.

Se záměrem podpořit ekonomiku Čína nyní podle Červinky snížila například počet odvětví, kde měly zahraniční firmy dříve zakázáno podnikat nebo pro ně platila různá omezení. Týkalo se to mimo jiné automobilového průmyslu nebo financí. Červinka je přesvědčený, že tamní vláda se ve druhé polovině roku bude snažit stimulačními prostředky a reformaci dosáhnout plánovaného růstu hrubého domácího produktu (HDP) 5,5 procenta. Za první tři měsíce růst HDP činil 4,8 procenta.

"České firmy s vhodnými produkty či technologiemi a vhodně zvolenou obchodní strategií tedy na čínském trhu mají stále šanci uspět. Je však třeba více než v minulosti pečlivě sledovat neustále se měnící obchodní prostředí v Číně a přizpůsobovat pružně své obchodní plány," doplnil Červinka.

Z hlediska vývozu je Čína pro ČR podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu 16. nejdůležitějším trhem. České firmy tam za první čtvrtletí vyvezli zboží za zhruba deset miliard korun. V dovozu je Čína pro ČR druhým nejvýznamnějším partnerem, dovoz za první tři měsíce dosáhl asi 120 miliard korun, vyplývá z dat Českého statistického úřadu.