Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU platí Putinovi válku na Ukrajině. A vůbec o tom neví, píše prestižní tisk

Evropský parlament
Evropský parlament
Foto: Pixabay

Evropská unie v roce 2024 výrazně zvýšila výdaje na nákup paliv vyrobených z ruské ropy v Indii, což podle nové zprávy pomáhá naplňovat válečnou pokladnici Moskvy. Upozornil na to server Politico.

Z analýzy Centra pro studium demokracie (CSD), sdílené s deníkem Politico, vyplývá, že od ledna do srpna letošního roku EU nakoupila paliva zpracovaná ve třech hlavních indických rafineriích téměř o 20 % více než loni. Tato paliva pocházejí z ruské ropy, ačkoli unie zavedla cenový strop 60 dolarů za barel a zakázala přímý dovoz většiny ruské ropy. Zjištění ukazují, že tato opatření jsou stále méně účinná.

Indie se letos stala největším dodavatelem paliv do Evropy, čímž předstihla Saúdskou Arábii. Zároveň začala přijímat ruské náklady přepravované na lodích sankcionovaných EU, což vyvolalo nevoli uvnitř unie.

„Tím, že EU umožňuje třetím zemím, jako je Indie nebo Turecko, znovu exportovat ropné produkty zpracované z ruské ropy, poskytuje Kremlu možnost nahradit ztracené evropské trhy,“ uvedl Martin Vladimirov, seniorní analytik CSD.

Podle Vladimirova příjmy z těchto obchodů pokrývají vysoké náklady ruské války na Ukrajině. Navzdory tomu, že Brusel dobře ví o existenci takzvané „rafinérské sankční mezery“, kdy může unie legálně nakupovat ruská paliva zpracovaná jinde, nadále financuje Moskvu, která z fosilních paliv čerpá zhruba polovinu svých příjmů.

Zpráva uvádí, že ruské „stínové flotily“ stárnoucích tankerů s nejasným vlastnictvím a pojištěním hrají klíčovou roli v obcházení evropských sankcí. Tyto lodě během prvních osmi měsíců letošního roku dopravily téměř tři čtvrtiny ruské ropy do Indie.

Indie také začala přijímat ruské lodě, které EU zařadila na sankční seznam, což dříve odmítala. Například tanker Legacy, který byl v červnu sankcionován, od té doby doručil přes 200 000 tun ropy do indických rafinerií, včetně komplexu Jamnagar, uvádí zpráva.

Celkový dovoz paliv z Indie do EU sice klesl o 9 % oproti loňsku, ale nákupy z hlavních rafinerií zpracovávajících ruskou ropu vzrostly o 4 %. Tři největší indické rafinerie – RIL Jamnagar, Vadinar a státní New Mangalore – vyvezly do EU 6,7 milionu tun ropy, čímž získaly 5,4 miliardy eur na příjmech.

Vladimirov navrhuje, aby EU zakázala dovoz ropných produktů z rafinerií v třetích zemích, které významně nakupují ruskou ropu a přeprodávají ji zpět do EU. Také by měly být zakázány finanční a obchodní transakce s rafineriemi, jako je Vadinar, které jsou částečně vlastněny ruskými firmami.

Evropská komise ani společnosti stojící za zmíněnými rafineriemi na žádosti o komentář nereagovaly.

Uvnitř EU narůstá tlak na přijetí přísnějších opatření. Brusel připravuje již 15. sankční balíček proti Rusku, i když některé země začínají akceptovat, že unie nemůže zabránit exportu ruské ropy mimo Evropu.

„Přijímání lodí sankcionovaných EU je nepřijatelné,“ uvedl jeden z diplomatů pod podmínkou anonymity. „Ale co s tím můžete dělat?“

Závěrem se ukazuje, že současné sankce mají stále větší mezery a EU musí čelit otázce, zda svým jednáním nevědomky nenapomáhá financování ruské války na Ukrajině.

Témata:  EU válka na Ukrajině

Související

Aktuálně se děje

17. ledna 2025 12:45

Karel Šíp dostal naloženo. Ringo Čech se opřel do jeho druhé rodiny

Vztah Karla Šípa a Františka Ringo Čecha neměl před mnoha desítkami let právě nejlepší začátek, ale časem se z obou slavných mužů stali přátelé. Ringovi to ale nebrání v tom, aby se do váženého kolegy opřel. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Ilustrační foto

Konec tranzitu plynu přes Ukrajinu: Co to znamená pro Rusko a EU?

Po více než čtyřiceti letech nepřerušeného toku ruského plynu přes Ukrajinu do Evropy byl 1. ledna 2025 zastaven tranzit plynu přes plynovod Urengoj–Pomary–Užhorod. Tento krok znamená konec jedné éry a přináší závažné ekonomické i geopolitické důsledky pro Rusko, Ukrajinu a Evropu. Navzdory tomu, že ani ruská invaze na Ukrajinu v roce 2022, ani následné ukrajinské protiútoky nedokázaly tranzit narušit, obě strany nebyly schopny uzavřít novou dohodu o přepravě plynu.