Americké loďstvo podle experta nezvládá dodržovat takzvaný princip kontinuity, který počítá se setrváním plavidel v místě boje i poté, co jim dojde palivo nebo munice. Washington situaci údajně úspěšně řeší, pomůžou mimo jiné komerční lodě.
Vedoucí katedry námořní strategie na Námořní válečné škole na Rhode Islandu James Holmes varoval, že americké námořnictvo nezvládá dodržet takzvaný princip kontinuity.
Princip kontinuity byl podle imperiálního japonského premiéra Hidekiho Tódža hlavní příčinou amerického vítězství ve druhé světové válce. Holmes ale v komentáři pro server National Interest zdůraznil, že Američané s tímto principem mají velké problémy.
„V současnosti se například hladinové bojové lodě – torpédoborce a křižníky s řízenými střelami – musí stáhnout z bojové zóny, když vyčerpají své zásoby raket. Musí se vrátit do speciálně vybaveného přístavu, aby se znovu vyzbrojily,“ vysvětlil americký profesor.
Logistické loďstvo je tak nemůže vybavit na moři, protože „se obává poškození munice nebo vertikálních odpalovacích zařízení, protože přijímací a zásobovací lodě se pohupují na vlnách“.
V závislosti na tom, kde se nachází místo konfliktu, „může pouhé přezbrojení znamenat cestu dlouhou tisíce kilometrů – možná dokonce až do amerického námořního přístavu,“ zdůraznil Holmes.
„Taková cesta by znamenala, že by se z celkové bojové síly flotily odečetla jakákoli část lodi, která by v případě torpédoborce, pracovního koně hladinového námořnictva, měla na několik týdnů k dispozici 96 vertikálních odpalovacích sil s raketami,“ popsal.
Holmes se odvolal na legendárního teoretika válečnictví Carla von Clausewitze. Podle toho je klíčové pro vítězství „zasazovat nepříteli úder za úderem ve stejném směru a opakovaně udeřit ze všech sil“.
„Neuposlechnutí této zásady – neúspěšný úder bez odkladu – dává nepříteli oddechový čas, aby se vzpamatoval z taktické porážky, a zároveň oslabuje průměrnou velikost bojové síly, která je na něj v průběhu času zaměřena,“ vysvětlil profesor.
Nyní Američané plánují zavést hned dvě nové technologie, které logistiku ulehčí. V prvé řadě jde o první zkoušku transportního mechanismu TRAM, díky kterému „bude mít hladinové námořnictvo poprvé možnost nabíjet vertikální odpalovací zařízení při jízdě na otevřeném moři“, jak přiblížil Holmes.
Druhou klíčovou technologií je modulární sada adaptérů CONSOL neboli MCAK. „Tuto soupravu lze namontovat na palubu komerčních lodí během 36 hodin a doplnit tak palivo do námořních tankerů – čímž odpadá nutnost jejich vyplutí z flotily za účelem doplnění paliva. Obchodní lodě budou doplňovat palivo na logistických lodích námořnictva, které pak budou doplňovat palivo na válečných lodích,“ doplnil.
Témata: U.S. Navy
Související
12. srpna 2024 9:06
15. ledna 2024 10:18
13. ledna 2024 9:46
8. října 2023 19:17
12. června 2023 14:39
8. října 2021 8:14