Příští týden vyvrcholí meteorický roj Perseidy

Meteorického roje Perseidy‏
Foto: Astronomický ústav AV ČR

Praha - Na obloze se už v těchto dnech objevují padající hvězdy a příští týden vyvrcholí aktivita nejznámějšího meteorického roje Perseid.

Dobře pozorovatelné budou hned ve dvou nocích - ze čtvrtka na pátek 11. a 12. srpna a z pátku na sobotu 12. a 13. srpna. Když lidé vyrazí za město, kde není osvětlená obloha, mohou po tyto noci v době mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní spatřit průměrně 70 meteorů za hodinu. Jev bude provázet seskupení dorůstajícího Měsíce, planet Mars a Saturn a jasné hvězdy.

Astronomové doporučují pozorování s dobrým výhledem na souhvězdí Persea, kde mají meteory radiant, což je místo, odkud jakoby vylétají. Není ani potřeba žádný dalekohled, meteory je možné spatřit pouhým okem. Úkaz je podle odborníků nejlepší sledovat vleže například ve spacáku nebo na lehátku.

Původcem Perseid je rozpadlá kometa Swift-Tuttle, která byla objevena v roce 1862 a ve své dráze zanechává prachové částečky. Když se dráha Země zkříží s dráhou komety, částečky kometárního prachu vletí vysokou rychlostí do zemské atmosféry, třením o vzduch se zahřívají a vzplanou. Tak vznikají jasné světelné čáry na obloze - meteory.

Témata:  perseidy vesmir

24. dubna 2024 11:40

Počasí: Meteorologové nadále varují před nočním mrazem v Česku

Každým dnem se blíží očekávané oteplení, ale před námi jsou ještě alespoň dvě mrazivé noci. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) ve středeční výstraze upozornil, že v noci na čtvrtek a na pátek klesnou teploty pod nulu.

Zdroj: Jan Hrabě