Nový minerál byl objeven ve spadlém meteoritu. Zatím nemá jméno

Ilustrační foto
Foto: Astronomický ústav AV ČR

Tokio – Japonským vědcům se při zkoumání meteoritu, který před 135 lety spadl na Austrálii, podařilo objevit nový minerál. Jedná se o poslední ze skupiny minerálů s vysokou hustotou, které by měly tvořit většinu zemské kůry a svrchního pláště. Informoval o tom server Science News.

Vědci uvádí, že nově objevený minerál, který je druhem majoritu, by se mohl nacházet zejména v klesajících tektonických deskách. Jeho zkoumání by pak mohlo pomoci objasnit procesy, které v zemi probíhají.

K prvnímu umělému vytvoření tohoto minerálu došlo v roce 1985, ale až dosud se vědcům nepodařilo ho najít v přírodě.

Naotaka Tomioka z japonského Institutu Kochi se svými kolegy zatím nepojmenovaný minerál objevil v meteoritu, který na Zemi dopadl v 18. století. Jedná se přitom o zrníčka o velikosti 0,5 mikrometru. Podle vědců ke vzniku minerálu došlo při vesmírné srážce dvou meteoritů při relativní rychlosti 2 km/s.

Témata:  vědci meteority objev

24. dubna 2024 21:41

Hamás ukázal rukojmího na videu. Zmocnil se ho na festivalu

Teroristé z palestinského hnutí Hamás ve středu zveřejnili video s jedním z rukojmích. Podle médií jde o izraelsko-amerického mladíka, kterého se militanti zmocnili na festivalu. V rámci války v Gaze má brzy následovat další fáze - izraelská ofenziva do Rafáhu.

Zdroj: Lucie Podzimková