Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Záhadné katastrofy: Boeing 737 MAX není jediný. Co zlomilo vaz prvnímu proudovému dopravnímu letadlu?

de Havilland Comet
de Havilland Comet
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

V dnešních dnech hýbá leteckým světem kauza nevysvětlitelných havárii Boeingů 737 MAX. Málo se však ví, že podobně záhadné nehody – dokonce na prvním proudovém dopravním letadle, odbornici řešili již před 65 léty. Vyšetřování se stalo základem a vzorem pro moderní metody používané při hledání příčin leteckých katastrof.

Psal se rok 1944 a Velká Británie začala uvažovat nad poválečnou budoucností. Páteří civilní dopravy se místo lodí a vlaků měla stát dopravní letadla. A Británie hodlala v tomto hrát prim. Koordinací vývoje byl pověřen Sněmovní výbor, známější podle jména jeho předsedy jako Brabazonův výbor. Ten pověřil konstrukcí stroje firmu de Havilland, která měl a s proudovými motory největší zkušenosti. Stroj byl v první řadě pro pořádek pojmenován. Prvním proudovým dopravním strojem na světě se měl stát de Havilland D.H. 106 Comet.

Již v roce 1946, ještě před začátkem samotné konstrukce letadla, státní letecká společnost BOAC objednala 25 kusů žhavé novinky. Později z finančních důvodů omezila na 10 strojů. Do čela projektu byl jmenován Ronald Bishop, konstruktér legendárního Mosquita. Vývoj byl složitý a konstruktéři museli překonat mnoho potíží. Pro testy profilu křídel a řízení byl dokonce navržen speciální stroj D.H. 108 Swallov.

První prototyp Cometu vzlétl 27. července 1949. Elegantní stoj, poháněný čtyřmi proudovými motory Halford H.2 Ghost, byl vrcholem tehdejší techniky a znalostí aerodynamiky. Rozpětí měl 35 metrů a délku 28 metrů. Dostup byl 13 000 metrů a dolet 2400 kilometrů. Rychlost byla na tehdejší dobu až magických 740 kilometrů v hodině. Vzhledem k výkonům stroje musel být vybaven celotrupovou přetlakovou kabinou. Posádku tvořili dva piloti, radista/navigátor a palubní mechanik. Stroj mohl převážet 36 až 44 pasažérů. Ti na palubě čekal nejvyšší luxus. Vedle stevardek mohl čekat v luxusnější verzi na pasažéry na palubě i kuchař. Na svět se pasažéři mohli koukat přes velká čtvercová okénka.   

První sériový Comet vzlétl v roce 1951 a od května 1952 byly stoje nasazeny na těch nejnáročnějších a neprestižnějších linkách BOAC jako byla linka z Londýna do Kalkaty, na Cejlon nebo do Singapuru či Johannesburgu. Od roku 1953 se létalo také do Austrálie a Japonska. I přes cenu 257 000 liber (dnes 7 203 803 liber), což byla na tehdejší dobu astronomická cena, začaly přicházet desítky objednávek. Air France zkoušela tři stroje. Zájem projevily i americké aerolinky. Saúdský král si objednal jeden stroj v salónní úpravě. Brzy měla ovšem přijít série katastrof, která znamenala nejen pád nadějného typu, ale i celého britského leteckého mírového průmyslu.

První dvě nehody stroje se udály již v roce 1952 a lze je přičíst na vrub nezkušené osádce. K třetí nehodě došlo u Kalkaty 3. května 1953, kdy stroj vlétl do tropické bouře. Stroji se oddělily obě poloviny křídla a při pádu do Indického oceánu všech 37 osob na palubě zahynulo. Firma stáhla všechny stroje a upravila je tak, aby na křídlech vznikal větší vztlak. To nejhorší ovšem mělo nastat. Dne 10. ledna 1954 odstartoval z římského letiště Ciampino DH 106 pojmenovaný Yoke Peter s 29 pasažéry a 6 členy posádky na palubě. O dvacet minut později stroj zmizel z radarů. U ostrova Elba se bez zjevné příčiny roztrhl trup a stroj se zřítil. Katastrofu nikdo nepřežil O tři měsíce později se za podobných záhadných okolností zřítil nad Středozemním mořem i stroj South African Airways. Zahynulo všech 24 osob na palubě. Úřady se rozhodly jednat a okamžitě všechny Comety uzemnily.

Začalo rozsáhlé vyšetřování. První vyšetřovací verze předpokládala sabotáž stroje. Oba Comety krátce před pádem provedly mezipřistání v Římě a byla tu možnost, že místní komunisté stroje sabotovali. Navíc oběti obou nehod měli rozsáhlé zlomeniny, což napovídalo výbuch na palubě.  Royal Navy na tehdejší dobu provedla mistrovský kousek, a během náročné operace se ji podařilo z mořského dna u Elby vyzvednout 70 % trupu a na 50 % ostatního vybavení letadla. Většinu trosek se podařilo vyzvednout i z jihoafrického stroje. Experti z trosek zjistili, že na palubě obou strojů došlo k náhlé dekompresi, roztržení a zhroucení trupu. Výbušniny však na troskách zjištěny nebyly.

Bylo proto rozhodnuto vzít jeden trup Cometu přímo z výrobní linky a podrobit jej stresovým zkouškám, které měly co nejvíce napodobit podmínky letu.  Celý trup byl proto ponořen do obrovského tanku s vodou, ve kterém byl zvyšován a snižován tlak, což napodobovalo namáhání materiálu během letu. Po 3000 cyklech testovaný trup skutečně praskl. Důvod byl kuriózní. V okolí velkých čtvercových oken docházelo k zvýšenému tlaku z přetlakové kabiny v letadle a většímu namáhání materiálu. Ten rychleji degradoval a během letu mohlo bez jakéhokoliv varování dojít k protržení trupu. Původní Comety byly proto staženy z provozu a přemístěny k RAF, upraveny a přejmenovány na Comet 2.  Měly se používat pro vládní VIP pasažéry. Těm se ovšem v nespolehlivých strojích moc létat nechtělo, a proto byly brzy vyřazeny.

Konstruktéři provedli na Cometu na 60 konstrukčních změn, včetně výměny hranatých okének za oblá. Comet 3, jak de Havilland stoj pokřtil, vzlétl poprvé v roce 1955. Bylo ovšem už pozdě. Důvěra zákazníků byla ztracena a na nebi se objevily konkurence, kterou Britové neměli šanci překonat. Ze Sovětského svazu přiletělo v roce 1955 do Londýna překvapení v podobě Tupolevu TU-104. Definitivní ránu Cometu v roce 1958 uštědřil Boeing s typem 707, který jej překonával ve všech parametrech. Sen o Británii jako velmoci v civilní letecké dopravě skončil.

Přestože se původně počítalo, že výroba Cometů poběží v tisícových sériích, nakonec bylo vyrobeno mezi léty 1949 a 1964 celkem 114 strojů. Z toho bylo 26 Cometů ztraceno při haváriích. Při 14 z nich zahynuli všichni lidé na palubě, v součtu tedy na palubách průkopnického stroje zahynulo 426 osob. Dodnes se zachovalo v muzeích šest Cometů. Jsou nejen připomínku zrodu proudové letecké dopravy, ale i varováním před přílišnou důvěrou v sebe sama a nevyzkoušenou techniku. 

Témata:  de Havilland Comet letectví a letadla letectví nadčasová letadla letecká nákladní doprava doprava Velká Británie

Aktuálně se děje

8:42

Monika Absolonová si moc radosti neužila. Budu ještě smutnější, avizuje

Monika Absolonová se sice s otcem svých dětí rozešla, ale domácnost nesdílí jen se dvěma syny. O to, aby řeč nestála, se stará i čtyřnohý domácí mazlíček. Zpěvačka ale nyní přiznala, že pejsek má vážné zdravotní problémy. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

3I/ATLAS je na fotografii zelená

Jev, který vědce zaskočil: Proč je kometa 3I/ATLAS zelená?

Nové fotografie komety 3I/ATLAS, které vznikly během nedávného zatmění Měsíce, naznačují, že toto mezihvězdné těleso se možná zbarvuje do zelena. Pokud se toto zbarvení potvrdí, bude to pravděpodobně důsledek toho, že se kometa přibližuje ke Slunci. Tento objev zaskočil astronomy po celém světě, kteří podle odborných médií nyní hledají vysvětlení této nečekané změny.