Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

F-20 Tigershark byl špičkový stíhač. Zabila ho nízká cena!

F-20 Tigershark
F-20 Tigershark
Foto: Wikimedia Commons

V 70. letech Spojené státy zavedly do výzbroje celou řadu supermoderních letadel, které překonávaly sovětské konkurenty. F-16, F-14 a F-15 byly vrcholné kusy americké techniky. A v tom byl i jejich největší problém. Američtí politici a vojáci se báli jejich exportu. Bylo tu nebezpečí, že se Sověti zmocní nejnovější amerického know-how.

Jenže tu byl problém. Američané neměli na světovém trhu s vojenskou leteckou technikou co nabídnout. Brzy je z jejich tradičních odbytišť začaly vytlačovat jiné země. A to nejen Francie s Mirage III, ale i Sověti s MIGy a Číňané, s primitivními, ale levnými stroji. Roku 1979 proto prezident Jimmy Carter schválil program FX.

Vláda se rozhodla podpořit vývoj stíhačky, se kterou by oficiálně neměla nic společného, a nebyla by v ní použita žádná supermoderní technologie z nejmodernějších strojů amerického letectva. Letadlo tak mohlo být volně exportováno bez souhlasu Senátu. General Dynamics přišel s „očesanou“ verzí stíhačky F-16/79.  Tento Fighting Falcon měl méně výkonný motor a starší senzory a avioniku.

Firma Northrop se naopak pustila do modernizace své starší stihačky F-5E Tiger II. Její prototyp vzlétl sice již v roce 1959, ale na začátku 80. let se jednalo stále ještě o stroj s velkým potenciálem. To ostatně prokázal i další vývoj. Rozměry nové F-5 G později přeznačené na F-20 Tigershark zůstaly prakticky stejné jako u F-5, tedy rozpětí 8,13 metru a délka 14,4 metru.

Hlavní viditelný rozdíl byl v tom, že Tigershark, měl na rozdíl od svého předchůdce, který byl dvojmotorový, jen jeden motor. Ten byl však daleko výkonnější a dával F-20 naprosto nové bojové perspektivy. General Electric F404-GE-100 s tahem 76 kilo Newtonů byl původně vyvinut pro F-18 Hornet. Zatímco F-5 dosahovala maximální rychlosti 1,63 machu, F-20 překonala 2 machy. Maximální dolet s použitím přídavných nádrží byl 2759 kilometrů.

Filozofie stroje byla poskytnout uživateli moderní stroj, který je zároveň levný nejen díky pořizovací ceně, ale i jeho provozu. F-20 měl být vzhledem k značně omezeným prostředkům zákazníků i nenáročná na údržbu.

Lze říci, že zadání konstruktéři více než splnili. F-20 dostala nový radar a vylepšenou avioniku. Kabina pilota byla vybavena novým průhledovým displejem a dvěma přehledovými displeji, které nahradily klasické „budíky“. Nový byl i radar. General Electric AN/APG-67 dokázal zachytit cíl i za hranicí horizontu a vést boj proti cílům za ním. Tím tak značně vzrostla bojová hodnota stroje.

Posílena byla i konstrukce stroje, ve které byly poprvé použity i sklolaminátová vlákna. Hmotnost prázdného stroje tak byla udržena na přijatelných 5,9 tunách a maximální nosnost zbraní byla úctyhodných 3,6 tuny- Zbraně stroj mohl nést na pěti nosnících. F-20 mohl být vyzbrojen všemi tehdejší nejmodernějšími zbraněmi a bojovými systémy včetně střel vzduch-vzduch AIM-9, protilodní střelu RMG-84 Harpoon či střelami vzduch-země AGM-65 Maverick. Schopnost F-20 nést AIM-7 Sparrow s dlouhým dosahem a zasáhnout cíl za horizontem dokonce získala F-16 až v roce 1989.  Kanónovou výzbroj tvořily dva 20 milimetrové kanóny Pontiac M39A2 v přídi stroje se zásobou 280 kusů munice.

Testy prokázaly, že F-20 se prostě povedl. Stíhač byl daleko lepší manévrovací schopnosti než jeho předchůdci a vyrovnal se ranným verzím  F-16. Při manévrech v nadzvukové rychlosti byl F-20 dokonce o téměř 50 % lepší než jeho předchůdce F-5. Pro stroj však především mluvily jeho provozní vlastnosti a ekonomika. Zatímco F-16 vyšel v roce 1980 na 15 milionů dolarů a F-15 dokonce na 30 milionů, F-20 stál 10,7 milionu dolarů.  Stroj spotřeboval o 53% méně paliva než F-16, potřeboval méně údržby a školeného personálu ke svému provozu.

Vývoj šel úspěšně kupředu. Co se změnilo, byla politika. Po napadení Afghánistánu Sovětským svazem a po nástupu prezidenta Ronalda Reagana se uvolnila i americká zbrojní politika. Spojenci jako Pákistán, Řecko, Turecko, země NATO nebo i Venezuela žádaly jen to nejlepší. A tím byl F-16. I přes enormní snahu, kdy byl F-20 nabízen 28 zemím, se nenašel žádný zákazník. Roku 1986, po vyrobení třech prototypů, byl celý program zrušen. Firmu Northop vyšel na 1,2 miliardy dolarů.

Odborníci se shodují, že F-20 byl nejlepší nikdy sériově nevyráběný stroj. Splňoval nejen nejvyšší bojové nároky, ale byl i ekonomický. Proti touze po výkonnější F-16 však neměl šanci. Některé části projektu, jako například radar, byly poté využity při vývoji jiných strojů. Do dnešních dnů se zachoval jeden F-20, který je vystaven v Kalifornském muzeu vědy v Los Angeles. 

Témata:  letectví a letadla F-20 Tigershark USA studená válka

Související

Aktuálně se děje

7. října 2025 16:13

Dáda Patrasová má trpět přeludy. Týkají se konkrétního muže

Dagmar Patrasová nedávno znovu pohrozila rozvodem svému manželovi Felixi Slováčkovi a připomněla, že se v jednom koutu Evropy nachází její tajný ctitel. Jenže lidé z jejího okolí naznačují, že to nemusí být tak, jak známá herečka povídá. 

Zdroj: Ludmila Plachá

Další zprávy

3I/ATLAS je na fotografii zelená

Jev, který vědce zaskočil: Proč je kometa 3I/ATLAS zelená?

Nové fotografie komety 3I/ATLAS, které vznikly během nedávného zatmění Měsíce, naznačují, že toto mezihvězdné těleso se možná zbarvuje do zelena. Pokud se toto zbarvení potvrdí, bude to pravděpodobně důsledek toho, že se kometa přibližuje ke Slunci. Tento objev zaskočil astronomy po celém světě, kteří podle odborných médií nyní hledají vysvětlení této nečekané změny.