Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky

Peníze na důchody, ilustrační fotografie.

Průměrný důchod se zvýší. Ministerstvo definitivně stanovilo výši nárůstu

Od ledna dojde k dalšímu navýšení starobních, invalidních i pozůstalostních důchodů. Ministerstvo práce a sociálních věcí dnes na základě příslušných statistických údajů stanovilo konkrétní hodnoty pro návrh nařízení vlády, které upraví řádnou valorizaci penzí na příští rok. Průměrný starobní důchod se zvýší o 668 korun měsíčně a dosáhne tak hodnoty 21 839 korun.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Potvrzeno. Minimální mzda se od nového roku zvedne o více než tisícovku

Domov

Od ledna se minimální mzda zvýší o 1 600 korun na 22 400 korun měsíčně. Odpovídající hodinová sazba při stanovené týdenní pracovní době 40 hodin tak bude činit 134,40 Kč. Zvýšení vychází z valorizačního mechanismu, který byl zakotven do zákoníku práce v loňském roce 2024 a zajišťuje, aby byl vývoj minimální mzdy předvídatelný a transparentní.

Marian Jurečka

Jenda je nově i mobilní aplikací. Vyřizování dávek a příspěvků se zase o něco zjednoduší

Domov

Výrazné zjednodušení a zefektivnění celého procesu podávání žádostí přináší nová aplikace Klientské zóny Jenda, kterou si může každý nainstalovat do svého chytrého mobilního telefonu. Jenda je již dostupný v App Store i Google Play. Klientům aplikace umožní sledovat stav svých žádostí, které budou mít přehledně na jednom místě. Komunikace s úřady tak bude opět snazší.

Martin Kupka (ODS)

Co bude s platy politiků? Kupka nastínil, jak chce vláda postupovat

Domov

Růst platů v politice je velkým tématem posledních dní. Příslušný návrh od ministerstva práce a sociálních věcí už je na stole, přičemž úřad deklaruje, že se musí řídit rozhodnutím Ústavního soudu. Podle členů vlády ale ještě není všem dnům konec, úpravy jsou stále možné. 

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Domov

Ministerstvo navrhlo, o kolik by měla stoupnout minimální mzda

Minimální mzda, která by příští rok měla být na úrovni 42,2 % průměrné mzdy, by podle nejnovější predikce měla od ledna stoupnout na 20 600 korun. V dalším roce by pak vzrostla na 22 100 korun. Vyplývá to z návrhu ministerstva práce a sociálních věcí, které jej předkládá do meziresortního připomínkového řízení.

Marian Jurečka

Jurečka dokončil avizované změny v důchodech

Domov

Ministerstvo práce dokončilo návrh zákona týkající se reformy penzí, který představuje důležité změny v systému penzijního zabezpečení. Tento návrh upravuje několik klíčových aspektů, včetně růstu důchodového věku v závislosti na očekávané délce života, stanovení minimálního důchodu na úrovni 20 procent průměrné mzdy a možnosti dřívějšího odchodu do penze pro osoby vykonávající náročné profese.

Marian Jurečka

Jurečka plánuje revizi systému sociálních dávek

Domov

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka dnes na tiskové konferenci představil revizi systému sociálních dávek. Největší systémová změna za posledních desítky let by měla zjednodušit přesněji cílit sociální dávky občanům.

Marian Jurečka

Jurečka opět přežil. Do podzimu zůstává v čele KDU-ČSL

Domov

Lidovci v pátek podrželi svého předsedu Mariana Jurečku (KDU-ČSL) v čele strany i ve funkci ministra práce a sociálních věcí. Ve hře bylo také dřívější konání stranického sjezdu, ale i ten se nakonec uskuteční v původním říjnovém termínu. Jurečka se dostal pod tlak zejména kvůli večírku na ministerstvu během tragické prosincové střelby na Filozofické fakultě UK.

Ministerstvo práce a sociálních věcí, ilustrační foto

Domov

Hackeři zaútočili na systémy ministerstva práce

Webové stránky ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV), včetně portálu Jenda pro vyřizování dávek, se dnes staly terčem kyberútoku. Ten způsobil výpadky služeb úřadu. O útoku informovalo ministerstvo na své síti X. Úřad oznámil útok kolem 8:00, a i před 10:00 byly stránky stále postiženy výpadky.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Minimální mzda vzroste od ledna o 1600 korun, oznámilo ministerstvo

Domov

Minimální mzda od ledna 2024 vzroste o 1600 korun na 18 900 korun, vyplývá z vládního nařízení vypracovaného ministerstvem práce a sociálních věcí. Podle předlohy poroste také několik úrovní zaručené mzdy v 1., 2., 3. a 8. skupině prací. Polepšit by si mělo asi půldruhého milionu zaměstnanců. Vláda bude návrh definitivně schvalovat příští týden.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Ministerstvo práce a sociálních věcí prosazuje pravidelnou valorizaci minimální mzdy

Domov

Novelu zákoníku práce, která zavádí valorizační mechanismus minimální mzdy, posílá MPSV do meziresortního připomínkového řízení. Zákon bude stanovovat jasná a předvídatelná pravidla pro výpočet i aktualizaci minimální mzdy. Tu bude pro příslušný kalendářní rok MPSV vyhlašovat sdělením vždy do 30. září předcházejícího kalendářního roku. Výše bude vycházet ze zákonných parametrů. Plní se tak jeden z bodů programového prohlášení vlády.

Energetika, ilustrační fotografie.

Průměrným domácnostem stouply ceny energií o 61 procent za dva roky

Domov

Průměrná česká domácnost čelila mezi červnem 2021 a 2023 nárůstu cen energií ve výši 61,5 procenta. Nejvíce zasaženou skupinou byli penzisté a také neúplné či nízkopříjmové rodiny. Nejvyšší absolutní ztrátě disponibilního příjmu čelili vlastníci domů. Při zohlednění čistého příjmu různých socio-ekonomických skupin průměrná domácnost ztratila 5,6 % svého čistého příjmu.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Domov

Možnost podat žádost o jednorázový příspěvek 5000 korun na dítě brzy skončí

V srpnu minulého roku byl spuštěn jednorázový příspěvek ve výši 5 tisíc korun na podporu rodin s dětmi v období inflace a zvyšujících se cen energií a životních nákladů. Dosud bylo vyplaceno přibližně 6,9 miliardy korun. Podle průzkumu společnosti PAQ Research pro Ministerstvo práce a sociálních věcí byl příspěvek ve většině případů využit na nákup školních pomůcek pro děti nebo na financování jejich volnočasových aktivit. Rodiče, jejichž děti se narodily do konce minulého roku, mohou požádat o tento příspěvek nejpozději do 1. července 2023.

Ministerstvo práce a sociálních věcí, ilustrační foto

Ministerstvo prověří žádosti o výchovné, z nichž většinu podali muži

Domov

Ministerstvo práce a sociálních věcí prověří téměř 33.000 žádostí o výchovné ve výši 500 Kč, z nichž asi 75 procent podali muži. Ministerstvo prověří, zda jsou všechny žádosti oprávněné, řekl dnes novinářům ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Zaznamenal případy, kdy se lidé prokazatelně většinovou dobu o výchovu dítěte nestarali, a přesto žádost podali.

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

MPSV navrhuje obdobu milostivého léta na dluh na odvodech, projedná to vláda

Domov

Živnostníci, drobní zaměstnavatelé i firmy, které mají dluhy na sociálních odvodech, by mohli letos od začátku července do konce listopadu dostat šanci na jejich snadnější srovnání. Při splacení dlužného pojistného by jim sociální správa odpustila penále a exekuční náklady. Úhrada by byla možná i ve splátkách. Nový zákon s obdobou milostivého léta připravilo ministerstvo práce. Normu se chystá ve středu projednat vláda.

Aktuálně se děje

7. října 2026 4:00

Předpověď na příští týden. Experti na počasí nastínili, jak bude

Definitivně poslední dny babího léta jsou tady. Důkazem je i předpověď počasí na příští týden, která už s teplotami nad 20 stupňů nepočítá. Odpolední maxima ale stále mohou vystoupat až na 18 °C, vyplývá z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy