reklama

Internetové obchody v různých státech EU nyní někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. A někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a horších podmínek. Jedná se o takzvaný geoblocking.

"On-line nakupování v jiné členské zemi EU za stejných podmínek jako mají místní je něco, co v současnosti už mnoho občanů očekává," poznamenal slovenský ministr hospodářství Peter Žiga.

Členské země se dnes shodly na tom, že prodejci nesmí své zákazníky diskriminovat v několika situacích. První je, že zboží bude dodáno v zemi, kam prodejce dodání nabízí, a prodejce nemá povinnost dodat zboží někam, kam to předem nesliboval. Za druhé budou pravidla platit v případech, kdy se jedná o cloudovou či internetovou službu, a za třetí, když zákazník zakoupené "zkonzumuje" v zemi prodejce - tedy například v případě hotelového pobytu, pronájmu auta či lístků na hudební festival.

Věc se naopak netýká třeba nabídky on-line přístupu k filmům či hudbě, tedy autorsky chráněným dílům.

Vladimír Bärtl, náměstek českého ministra průmyslu a obchodu, v Bruselu novinářům řekl, že pro spotřebitele je dnešní dohoda dobrou zprávou. Zeměpisné blokování je podle něj neopodstatněnou diskriminací zákazníků na internetu. "Je to jako, kdybyste šli do kamenného obchodu a chtěli po vás místo bydliště nebo státní příslušnost a na základě toho vám selektovali, které produkty si můžete koupit, a které ne," poznamenal.

reklama