Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Japonské automaty na ústupu? Z trhu je vytlačují malé obchody

Tokio
Tokio
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Tokio - Prodejní automaty v Japonsku jsou tak všudypřítomné jako semafory. S téměř pěti miliony "džidó hambaiki" je jimi třetí největší ekonomika světa vydlážděná. Jeden automat připadá na téměř 25 obyvatel a díky tomu má národ zaměřený na vyspělou techniku největší hustotu prodejních automatů na světě.

Zhruba polovina z nich jsou automaty s nápoji. V nabídce mají takové přístroje až 30 různých nápojů - vodu, nealkoholické nápoje, zelený čaj, polévky a samoohřívací kávu v plechovce od hořké po sladkou, s mlékem nebo bez. Vše v jednom automatu. Praktičtější to být nemůže, píše agentura DPA.

Časy rozkvětu džidó hamaiki však již zřejmě skončily. Obchody s prodlouženou otevírací dobou či supermarkety otevřené 24 hodin, nazývané v zemi kombini, jsou pro automaty stále větší konkurencí.

"Dříve jsem pil kávu z plechovky," říká jeden úředník z Tokia. Ale teď, obchody nabízejí nápoje z čerstvě umleté kávy. A ty nejsou jen levné, ale také lépe chutnají než kávy v plechovce z automatů.

To pocítili také výrobci nápojů. Loni klesl obrat nápojových automatů na dvě miliardy jenů (424,1 milionu Kč). V roce 1995, kdy byly nápojové automaty na svém vrcholu, tržby činily 3,1 miliardy JPY.

Kromě klasických nápojových automatů existuje jednou tolik přístrojů, které nabízejí širokou škálu dalších produktů: od zmrzliny, ovoce a zeleniny, kapesníků, instantních nudlí s vařící vodou, baterií či punčoch po kondomy a porno časopisy.

V polovině 90. let minulého století koupili Japonci 48 procent nealkoholických nápojů v automatech. V loňském roce to podle statistiky výzkumného ústavu pro nápoje Inryo Soken už bylo jen 29 procent. Automaty však i přes pokles v prodeji nápojů předhánějí kombini, jejichž podíl činil 22 procent. Navzdory konkurenci v odvětví se tak automaty stále drží.

Analytik z institutu Inryo Soken Kazuhiro Mijašita to vysvětluje vysokými ziskovými maržemi. Automaty také nepotřebují zaměstnance. "Z toho důvodu jsou automaty důležité pro mnoho nápojových firem," říká Mijašita.

A protože automaty zůstávají pro firmy nadále atraktivní, mohou výrobci přicházet stále s něčím novým. Takže již existují přístroje, které k zákazníkovi mluví a doporučí mu vhodný nápoj. Pomáhá při tom kamera se softwarem na rozpoznání obličeje, která s vysokou pravděpodobností určí pohlaví a věk zákazníka. Přístroj při svém doporučení vychází i z denní doby a venkovní teploty.

Témata:  Japonsko ekonomika obchody

Související

Aktuálně se děje

24. října 2025 13:56

24. října 2025 4:00

Počasí bude nadále ovlivňovat silnější vítr. Výstraha už neplatí

V Česku ve čtvrtek vyvrcholil příliv teplého vzduchu, dorazil ale také silný vítr. Vliv na počasí bude mít i v několika následujících dnech. Už by ale neměl dosahovat také rychlosti, aby bylo nutné před ním varovat. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Když se řekne cloud, většina z nás si vybaví rychlost, flexibilitu a neomezený prostor. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, kdo vlastně přináší doporučení a osvědčené postupy, aby tento prostor nebyl „divokým západem“ digitálního světa? V době, kdy se do cloudu přesouvají i kritické služby státu a zdravotnictví, už nejde jen o pohodlí, ale i o otázku bezpečnosti a důvěry. A právě proto vznikla mezinárodní komunita odborníků – Aliance pro cloudovou bezpečnost (CSA). Jejím cílem je sjednocovat standardy a sdílet know-how napříč trhem. V článku se podíváme, co dělá a proč její práce může zajímat i vás.