reklama

Zhruba polovina z nich jsou automaty s nápoji. V nabídce mají takové přístroje až 30 různých nápojů - vodu, nealkoholické nápoje, zelený čaj, polévky a samoohřívací kávu v plechovce od hořké po sladkou, s mlékem nebo bez. Vše v jednom automatu. Praktičtější to být nemůže, píše agentura DPA.

Časy rozkvětu džidó hamaiki však již zřejmě skončily. Obchody s prodlouženou otevírací dobou či supermarkety otevřené 24 hodin, nazývané v zemi kombini, jsou pro automaty stále větší konkurencí.

"Dříve jsem pil kávu z plechovky," říká jeden úředník z Tokia. Ale teď, obchody nabízejí nápoje z čerstvě umleté kávy. A ty nejsou jen levné, ale také lépe chutnají než kávy v plechovce z automatů.

To pocítili také výrobci nápojů. Loni klesl obrat nápojových automatů na dvě miliardy jenů (424,1 milionu Kč). V roce 1995, kdy byly nápojové automaty na svém vrcholu, tržby činily 3,1 miliardy JPY.

Kromě klasických nápojových automatů existuje jednou tolik přístrojů, které nabízejí širokou škálu dalších produktů: od zmrzliny, ovoce a zeleniny, kapesníků, instantních nudlí s vařící vodou, baterií či punčoch po kondomy a porno časopisy.

V polovině 90. let minulého století koupili Japonci 48 procent nealkoholických nápojů v automatech. V loňském roce to podle statistiky výzkumného ústavu pro nápoje Inryo Soken už bylo jen 29 procent. Automaty však i přes pokles v prodeji nápojů předhánějí kombini, jejichž podíl činil 22 procent. Navzdory konkurenci v odvětví se tak automaty stále drží.

Analytik z institutu Inryo Soken Kazuhiro Mijašita to vysvětluje vysokými ziskovými maržemi. Automaty také nepotřebují zaměstnance. "Z toho důvodu jsou automaty důležité pro mnoho nápojových firem," říká Mijašita.

A protože automaty zůstávají pro firmy nadále atraktivní, mohou výrobci přicházet stále s něčím novým. Takže již existují přístroje, které k zákazníkovi mluví a doporučí mu vhodný nápoj. Pomáhá při tom kamera se softwarem na rozpoznání obličeje, která s vysokou pravděpodobností určí pohlaví a věk zákazníka. Přístroj při svém doporučení vychází i z denní doby a venkovní teploty.

reklama