Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ceny výrobců v Česku v říjnu dál meziročně rostly, nejvýrazněji v zemědělství

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Ceny výrobců v Česku se v říjnu dál meziročně zvyšovaly, růst ale zmírnil v průmyslu, zemědělství, stavebnictví i službách. Nejvýrazněji o 27,1 procenta opět stouply ceny zemědělských výrobců, v průmyslu se výrobní ceny meziročně zvýšily o 24,1 procenta, u stavebních prací o 12 procent a u tržních služeb pro podniky o 6,3 procenta.

Proti září výrobní ceny klesly v zemědělství. Údaje dnes na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Ceny výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele.

V meziměsíčním srovnání ceny zemědělských výrobců klesly o tři procenta. Průmysloví výrobci zdražili proti září o 0,6 procenta, stavební práce byly dražší o 0,3 procenta a tržní služby pro podniky o 0,1 procenta.

Spotřebitelské ceny, do nichž se ceny výrobců promítají, v říjnu meziročně stouply o 15,1 procenta, oznámil už dřív ČSÚ. Tempo inflace zpomalilo, v září byly ceny meziročně vyšší o 18 procent. Pomohla vládní opatření na snížení cen energií. Meziměsíčně spotřebitelské ceny v říjnu klesly o 1,4 procenta.

"V říjnu ceny všech výrobců zpomalily meziroční růst," uvedl vedoucí oddělení statistiky cen průmyslu a zahraničního obchodu ČSÚ Vladimír Klimeš. V září ceny v zemědělství meziročně stouply o 33,6 procenta, v průmyslu o 25,8 procenta, u stavebních prací po zpřesnění odhadu o 12,6 procenta a u tržních služeb o 6,8 procenta.

Říjnové ceny v zemědělství meziročně vzrostly o 23,6 procenta v rostlinné a o 35,4 procenta v živočišné výrobě. Téměř o polovinu se zvýšily ceny obilovin, o víc než čtvrtinu zdražily brambory a olejniny, o pětinu čerstvá zelenina. Ceny ovoce naproti tomu o desetinu klesly. Růst cen jatečných prasat převýšil 52 procent, ceny vajec se zvedly o 42 procent, mléka o víc než třetinu a drůbeže a skotu o víc než čtvrtinu.

V průmyslu proti loňskému říjnu vzrostly ceny elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu o téměř 57 procent a chemických látek a výrobků o zhruba 27 procent. Těžba a dobývání zdražily o téměř čtvrtinu, pryže a plasty o 21 procent. V potravinářství se ceny zvýšily o 25,8 procenta, z toho u mlýnských a škrobárenských výrobků o 57 procent. "Při hodnocení podle hlavních průmyslových skupin byly vyšší zejména ceny energií o 49,3 procenta a zboží krátkodobé spotřeby o 23 procent," uvedl ČSÚ.

V případě služeb v říjnu meziročně stouply ceny zhruba o 15 procent shodně u skladování a podpůrných služeb v dopravě, reklamních služeb a služeb v oblasti zaměstnání.

Hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš vidí za zpomalením růstu cen výrobců vládní zásah do cen elektřiny. "Hlavním důvodem byl pokles cen elektřiny v důsledku odpuštění poplatku za obnovitelné zdroje od října 2022," uvedl. Podle něj je výrobní inflace pravděpodobně už za svým vrcholem.

"Říjnové ceny výrobců naznačují, že u řady položek hlavní inflační tlaky již ustupují, ačkoli růst cen se přesouvá do jiných cenových okruhů v návaznosti na určité zpoždění růstu vstupních nákladů," uvedl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler. Upozornil však, že zpomalování růstu cen výrobců a v návaznosti na to spotřebitelských cen bude jen pozvolné.

Témata:  ekonomika zemědělství

Související

Aktuálně se děje

12:35

Den dětí dnes oslaví více než milion ratolestí. Obchodníci si mnou ruce už dopředu

V Česku žije zhruba 1,7 milionu dětí, tedy konkrétněji osob mladších patnácti let. Dnešní Den dětí je hlavně jejich svátkem. Nezřídka rodiče ovšem obdarovávají pozorností také své ratolesti, kterým již patnáct bylo, ba jsou dokonce dospělé. Den dětí je tak vítanou příležitostí pro obchodníky, jak navýšit své tržby. Mnozí jej proto také marketingově využívají.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.