Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česká ekonomika meziročně poklesla o více než půl procenta

Ilustrační fotografie.
Ilustrační fotografie.
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Česká ekonomika prochází recesí. Hrubý domácí produkt (HDP) podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu (ČSÚ) sice ve druhém čtvrtletí oproti tomu prvnímu o desetinu procenta vzrostl, ale v meziročním srovnání klesl o 0,6 procenta.

"Meziroční vývoj HDP byl negativně ovlivněn nižšími výdaji na konečnou spotřebu domácností a nižší tvorbou hrubého kapitálu. Pozitivně opět působila zahraniční poptávka," uvedl ředitel odboru národních účtů ČSÚ Vladimír Kermiet.

K meziročnímu vývoji hrubé přidané hodnoty nejvíce pozitivně přispěl průmysl a informační a komunikační činnosti. Naopak negativní vliv mělo stavebnictví a skupina odvětví obchodu, dopravy, ubytování a pohostinství.

V mezičtvrtletním srovnání došlo k poklesu hrubé přidané hodnoty ve většině odvětví národního hospodářství. K mezičtvrtletnímu růstu HDP přispěla domácí poptávka, přičemž výdaje na konečnou spotřebu domácností stagnovaly. Zaměstnanost mezičtvrtletně vzrostla o 0,9 % a oproti stejnému čtvrtletí loňského roku vzrostla o 0,7 %, konstatoval ČSÚ.

Ekonomika se ve druhém čtvrtletí propadla hlouběji, než se čekalo, podotkl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Počítalo se s poklesem o 0,5 procenta. "Slabší než očekávaný vývoj ekonomiky je tak dalším impulsem pro zintenzivnění debaty ohledně zahájení snižování úrokových sazeb České národní banky," poznamenal ekonom.

Podle Kovandy vykáže ekonomika za celý rok 2023 jen nepatrný růst o dvě desetiny procenta. "V příštím roce díky snížení inflace – dost možná i pod cíl ČNB ve výši dvou procent – a souvisejícímu citelnému snížení úrokových sazeb přidá zhruba dvě procenta," dodal.

Témata:  ekonomika CZK (česká koruna) Český statistický úřad (ČSÚ)

Související

Aktuálně se děje

9. června 2026 17:28

Dvě sklenky vína denně nikomu neprospívají, zjistili vědci. Zmonitorovali, kolik alkoholu už je moc

Lidé by měli omezit konzumaci alkoholu na maximálně jeden nápoj denně, vyplývá ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v odborném časopise Journal of Studies on Alcohol and Drugs. Tento závěr se liší od oficiálních amerických výživových doporučení, která v minulosti radila mužům limit dvou nápojů a ženám jednoho. Nejnovější verze těchto vládních pokynů, kterou vydala Trumpova administrativa, je však méně konkrétní a obecně doporučuje pouze pít méně alkoholu pro dosažení lepšího zdraví.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

KFC, ilustrační fotografie.

Komentář

Tvrdý restart KFC v Česku. Firma hraje vabank za desítky milionů, říká expert

Česko dnes na trhu rychlého občerstvení zažívá situaci, kterou tuzemský maloobchod nepamatuje. Nadnárodní řetězec KFC se rozhodl k radikálnímu kroku: úderem ranní otevírací doby nechal zamčené dveře všech svých 140 poboček po celé České republice. Provoz se plošně zastavil. Zaměstnanci místo smažení kuřat fasují školící manuály a programátoři narychlo nahazují nový digitální systém pro kontrolu bezpečnosti potravin.