Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Konec legendárního letadla. British Airways posílají Jumbo Jet do důchodu

British Airways, ilustrační fotografie
British Airways, ilustrační fotografie
Foto: britishairways.com

Britská letecká společnost British Airways se rozhodla ukončit provoz všech svých velkokapacitních letadel Boeing 747, přezdívaných Jumbo Jet. Reaguje tak na prudký útlum letecké přepravy v důsledku koronavirové krize. Firma je s 31 stroji největším provozovatelem těchto letadel na světě.

"S velkou lítostí můžeme potvrdit, že hodláme s okamžitou platností ukončit provoz celé naší flotily letounů 747," uvedl mluvčí podniku. "Vzhledem k útlumu v dopravě způsobenému globální pandemií covidu-19 je nepravděpodobné, že se naše velkolepá 'královna nebes' ještě někdy vrátí do komerčního provozu British Airways," dodal.

Letouny 747 tvoří přes deset procent celkové flotily British Airways, upozornila BBC.

Agentura Bloomberg začátkem července informovala, že Boeing se chystá produkci letounů 747 ukončit. Boeing tato letadla vyrábí zhruba 50 let, poslední letoun z nejnovější řady 747-8 by podle zdrojů agentury Bloomberg měl továrnu firmy v Seattlu opustit zhruba za dva roky.

Letouny Jumbo Jet jsou schopny přepravovat až 400 pasažérů a letecké společnosti je používají od roku 1970. Jako první je na linku z New Yorku do Londýna začaly nasazovat aerolinky Pan Am. Během půl století se vyrobilo přes 1550 "sedmčtyřisedmiček", v posledních letech ale o tento typ letadla zájem pomalu upadal.

Boeing 747 je nejrychlejší komerční letadlo, dokáže vyvinout rychlost přes 650 mil (1046 kilometrů) za hodinu. Za 50 let bylo tímto typem letadla přepraveno zhruba 3,5 miliardy cestujících. Čtyřmotorový stroj je ale mnohem méně efektivní než moderní dvoumotorová letadla jako je Airbus A350, Boeing 787 Dreamliner, nebo i starší Boeing 777. Všechny vyjmenované letouny jsou navíc provozně levnější.

Podle analytika společnosti CMC Markets Michaela Hewsona "je nutné přiznat, že určitý počet letadel 747 British Airways bylo unavených" a už "neodpovídala současným standardům modernějších A380." "To rozhodnutí (British Airways) bylo tedy zřejmě nutné vzhledem ke stáří jejich flotily a k environmentálním požadavkům," poznamenal Hewson, kterého citovala agentura AFP.

Pandemie covidu-19 tvrdě zasáhla celý letecký sektor. Aerolinky očekávají, že se provoz během léta bude postupně vzpamatovávat, v útlumu ale zřejmě zůstane ještě několik let.

Aerolinky British Airways, které spadají pod mateřskou společnost IAG, už dříve oznámily, že propustí asi 12.000 lidí. To je více než čtvrtina celkového počtu zaměstnanců. Akcie IAG dnes na londýnské burze ztrácely více než tři procenta, do odpoledne ale ztrátu zmírnily zhruba na polovinu.

Témata:  British Airways letectví a letadla ekonomika Velká Británie

Související

Aktuálně se děje

11. června 2025 19:07

Syn Jana Krause Adam Kraus čelí obvinění ze znásilnění

Adam Kraus (42), syn známého herce a moderátora Jana Krause (71), čelí vážnému obvinění ze znásilnění a psychického i fyzického násilí. Žalobu na něj podala jeho bývalá partnerka Nikol Enevová (40), s níž má společného syna Olivera. Případ bude projednáván u Obvodního soudu pro Prahu 2 v pátek tohoto týdne.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.