reklama

Vláda povolila fungování lyžařských středisek od 18. prosince. Kvůli špatné epidemiologické situaci se ale sjezdové tratě musely veřejnosti opětovně od 27. prosince uzavřít. Zákaz zatím platí do 10. ledna. Přesto se na uzavřené sjezdovky denně vydává mnoho lidí bobovat či sáňkovat.

"Je třeba zastavit chaos, který panuje ve skiareálech v posledních dnech, kdy návštěvnost je enormně vysoká, ačkoliv jsou sjezdovky pro lyžařské účely uzavřeny. Chování návštěvníků je zdravotně rizikové, způsobují škody na majetku," uvedly asociace a svazy. Navrhují znovuotevření středisek ideálně od 9. ledna. Provozovatelům by to podle nich umožnilo vnést do skiareálů pravidla a pořádek.

V lednu se navíc podle provozovatelů očekává nižší návštěvnost, neměly by se tak tvořit fronty. Pohyb na sjezdových tratích má podle zástupců tohoto odvětví při důsledném dodržování stanovených pravidel spíše pozitivní účinky a nelze tuto činnost vnímat jako rizikovou.

Podnikatelské svazy se také ohrazují vůči zamýšleným kompenzacím, které jsou podle nich nedostatečné. "Zejména připravovaný program COVID uzavřené provozovny uplatňuje pro lyžařské areály zcela nepoužitelný princip výpočtu na jednoho zaměstnance, což u sezonních a vysokonákladových provozů skiareálů představuje kompenzace ve výši pět až deset procent adekvátních tržeb. To by nemělo pro záchranu oboru žádný efekt a je nutno o tom vést další jednání," uvedly dále ve výzvě.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) dnes v Českém rozhlase řekl, že ideálním řešením by bylo brzké spuštění skiareálů. V opačném případě budou střediska zařazena do programu COVID nájemné. Provozovatelé by tak mohli žádat o dotaci za pronájem například svahu za čtvrté čtvrtletí loňského roku, uvedl ministr.

Provozovatelé tuzemských zimních středisek do jejich rozvoje před zahájením sezony podle Asociace horských středisek (AHS) investovali 750 milionů korun. Některé plánované projekty museli ale kvůli pandemii odložit. Původně chtěli investovat rekordní miliardu korun.

Vánoční svátky znamenají pro horská střediska podle AHS třetinu všech tržeb zimní sezony.

reklama