Ruská invaze na Ukrajinu a následné protiruské sankce, které prudce zdražily ropu, výrazně zvýšily ceny pohonných hmot nejen v České republice. Situaci ještě zhoršuje drahý dolar, ve kterém se ropa obchoduje, zatímco evropští spotřebitelé platí za benzin v eurech nebo v jiných národních měnách. K tomu se přidává neobvykle vysoká poptávka po topných olejích, informují německá a polská média.
Cena benzinu se každým dnem zvyšuje i v sousedním Německu. Jen za týden se cena za litr nafty zvýšila o 39,40 centu, uvedlo ve středu sdružení ADAC. Benzin a nafta se tak dostaly nad 2,10 eura (přes 53 Kč) za litr.
Vysoké ceny pohonných hmot v zemi také přiživují debatu o možné úlevě pro spotřebitele. Prezident sdružení ADAC Gerhard Hillebrand vyzval stejně jako politici opoziční konzervativní unie CDU/CSU k dočasnému snížení daně z přidané hodnoty (DPH) na energie.
Německá vláda ale navzdory rostoucím cenám pohonných hmot další úlevy pro občany neplánuje. Podle ministra financí Christiana Lindnera ze strany svobodných demokratů (FDP) jsou prostředky státu omezené. Lindner také vyzval k solidaritě s Ukrajinou.
O nutnosti kompenzovat chudším lidem vysoké ceny energií naopak mluví například spolupředseda vládní strany Zelených Omid Nouripour. Jiní zastánci podobných opatření kritizují fakt, že stát na vysoké ceně vydělává právě díky DPH.
Vysoké ceny pohonných hmot nyní trápí i spotřebitele v Polsku, kde k drahému benzinu přispívá i slábnoucí zlotý, který ještě více než euro doplácí na válku na Ukrajině. Ceny jsou v Polsku přesto v průměru nižší než v České republice, protože polská vláda 1. února v rámci takzvaného protiinflačního štítu na půl roku snížila daň z přidané hodnoty na paliva z 23 na osm procent. Navíc Polsko snížilo už od ledna také spotřební daň. Litr benzinu se tam nyní prodává za více než sedm zlotých (přes 37 Kč).
Podobně ceny pohonných hmot v České republice dál zvyšují svá historická maxima. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stojí průměrně 46,64 Kč, litr nafty je za více než 49 korun, uvedla dnes společnost CCS.
Polsko se snaží brát více autoplynu a motorové nafty odjinud než doposud z východní Evropy, řekl listu Rzeczposplita analytik Jakub Bogucki z webu e-petrol.pl. Dnes je ale podle něj privilegiem vůbec mít k těmto produktům přístup.
Přestože polské rafinerie ujišťují, že o pohonné hmoty nouze nebude, k občasným nedostatkům skutečně dochází, píše Rzeczposplita. V Polsku panují obavy, že ukazatele na čerpacích stanicích nebudou schopny ukazovat přesnou cenu, pokud bude litr benzinu stát více než deset zlotých, protože jim nebude stačit počet desetinných míst.
O podezřeních na podvody na čerpacích stanicích v souvislosti se současným zvyšováním cen polská média nepíší. V únoru ale informovala, že pracovníci benzinových pump přeprodávají nevyzvednuté paragony spřáteleným firmám, které je mohou využít k nadhodnocení daňových nákladů.
Slováci reagují na drahé pohonné hmoty nakupováním v Polsku a v Maďarsku, kde vlády ceny administrativně snížily. Dopravci na Slovensku v únoru blokovali hranice a vládu žádali o dočasné snížení cen prostřednictvím nižší spotřební daně, což ale kabinet odmítá. Velká debata o vývoji cen benzinu a zneužívání situace k přílišnému zdražování pohonných hmot se teď na Slovensku na rozdíl od České republiky nevede.
Kromě vysokých cen pohonných hmot nyní trápí občany Evropské unie i zdražování elektřiny a plynu. Například španělská vláda dnes oznámila, že pokud se na unijní úrovni nedohodnou opatření na snížení cen energií, je připravena zavést je na národní úrovni sama.
Témata: Německo, Polsko, Slovensko, pohonné hmoty
Související
19. listopadu 2024 15:42
19. listopadu 2024 9:30
15. listopadu 2024 16:36
7. listopadu 2024 20:11
22. října 2024 17:22