Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ťok výtky dopravců k rozšiřování mýta odmítá

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) výtky dopravců k rozšiřování mýta pro kamiony na další kilometry silnic prvních tříd nevyslyší. Úřad dál počítá s rozšířením sítě silnic o 900 kilometrů. Po dnešním jednání se zástupci Svazu průmyslu a dopravy a autodopravců to uvedl ministr. Podle něj rovněž není dojednaných 900 kilometrů optimální, jde ale o politickou dohodu, kterou úřad dodrží.

"Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019," uvedl Ťok.

Rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů z nynějších 230 kilometrů schválila vláda na návrh ministerstva dopravy začátkem ledna. Rozsah vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost přitom jako optimální označila střední variantu rozšíření o 474,1 kilometru.

Ministerstvo se nicméně přizpůsobilo dřívějšímu usnesení vlády, které požadovalo rozšíření alespoň o 850 kilometrů. Toto rozhodnutí ale dnes kritizoval prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, podle kterého by bylo efektivní počet zpoplatněných kilometrů rozšířit o doporučených 474 kilometrů. Mýto je podle něj možné chápat jako druh daně a nemělo by se stát předmětem politické hry.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie, přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívá Německo a Slovenko, Maďarsko a částečně i Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou. Lokální mikrovlnné systémy pak podle studie společnosti Inoxive slouží ke zpoplatňování dálnic například ve Španělsku, Francii, Británii a Skandinávii. Unikátní systémy provozuje Švýcarsko, kde se kamionové mýtné platí podle počtu kilometrů na tachometru kamionů.

S ročním výnosem necelých deseti miliard korun se český mýtný systém ve výnosech podobá polskému systému, přestože délka polské zpoplatněné sítě je zhruba dvojnásobná (2917 km). Naopak na sousedním Slovensku se v roce 2015 vybralo na mýtném zhruba pět miliard korun. V témže roce mýtný systém v Rakousku vybral podle Inoxive 34 miliard korun a v Německu s více jak 15.000 zpoplatněnými kilometry komunikací přes 118 miliard korun.

Témata:  Dan Ťok mýtné dopravci

Související

Aktuálně se děje

7. října 2025 14:05

Dana Drábová (†64) a smutné okolnosti jejího úmrtí. Chystala se do důchodu

Česko v pondělí nepříjemně překvapila jedna smutná zpráva. Ve věku 64 let zemřela na slovo vzatá odbornice Dana Drábová, dlouholetá šéfka Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Pokud přitom platila její dřívější slova, chystala se právě v těchto dnech pomalu do důchodu. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Volební štáb Pirátů

Piráti hlásí první změnu. Jedna ze zvolených poslankyň nebude vykonávat mandát

Nově zvolená poslankyně Šárka Kučerová (Piráti), která kandidovala v Olomouckém kraji, v úterý oznámila rezignaci na mandát. Důvodem jsou mimořádně náročné osobní okolnosti, které jí i přes všechna uvážení neumožňují plně se věnovat práci poslankyně. Mandát tak připadne prvnímu náhradníkovi a místopředsedovi Pirátské strany Martinu Šmídovi.