Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ťok výtky dopravců k rozšiřování mýta odmítá

Dan Ťok, ministr dopravy
Dan Ťok, ministr dopravy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) výtky dopravců k rozšiřování mýta pro kamiony na další kilometry silnic prvních tříd nevyslyší. Úřad dál počítá s rozšířením sítě silnic o 900 kilometrů. Po dnešním jednání se zástupci Svazu průmyslu a dopravy a autodopravců to uvedl ministr. Podle něj rovněž není dojednaných 900 kilometrů optimální, jde ale o politickou dohodu, kterou úřad dodrží.

"Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019," uvedl Ťok.

Rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů z nynějších 230 kilometrů schválila vláda na návrh ministerstva dopravy začátkem ledna. Rozsah vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost přitom jako optimální označila střední variantu rozšíření o 474,1 kilometru.

Ministerstvo se nicméně přizpůsobilo dřívějšímu usnesení vlády, které požadovalo rozšíření alespoň o 850 kilometrů. Toto rozhodnutí ale dnes kritizoval prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, podle kterého by bylo efektivní počet zpoplatněných kilometrů rozšířit o doporučených 474 kilometrů. Mýto je podle něj možné chápat jako druh daně a nemělo by se stát předmětem politické hry.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie, přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívá Německo a Slovenko, Maďarsko a částečně i Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou. Lokální mikrovlnné systémy pak podle studie společnosti Inoxive slouží ke zpoplatňování dálnic například ve Španělsku, Francii, Británii a Skandinávii. Unikátní systémy provozuje Švýcarsko, kde se kamionové mýtné platí podle počtu kilometrů na tachometru kamionů.

S ročním výnosem necelých deseti miliard korun se český mýtný systém ve výnosech podobá polskému systému, přestože délka polské zpoplatněné sítě je zhruba dvojnásobná (2917 km). Naopak na sousedním Slovensku se v roce 2015 vybralo na mýtném zhruba pět miliard korun. V témže roce mýtný systém v Rakousku vybral podle Inoxive 34 miliard korun a v Německu s více jak 15.000 zpoplatněnými kilometry komunikací přes 118 miliard korun.

Témata:  Dan Ťok mýtné dopravci

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 18:02

4. prosince 2025 16:46

4. prosince 2025 12:41

Zemřel výtvarník Theodor Pištěk, podílel se na Formanových filmech

Českou uměleckou scénu zasáhla smutná zpráva. Ve věku 93 let zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk, držitel Oscara, Césara či Českého lva. Proslavila ho zejména úspěšná spolupráce s oscarovým režisérem Milošem Formanem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025)

Komentář

Babiš překvapil řešením střetu zájmů. Aby se stal premiérem, zašel dál než Trump

Šéf hnutí ANO a nadcházející staronový premiér ČR Andrej Babiš se vzdal holdingu Agrofert způsobem, který jde dále v porovnání se způsobem, jakým kontrolu nad svým majetkem ošetřil americký prezident Donald Trump. Trump s nástupem do Bílého domu roku 2017 svěřil vedení vlastního konglomerátu, Trump Organization, dětem. Ti konglomerát řídí nadále i během Trumpova druhého funkčního období v Bílém domě. Trump ovšem zůstává jeho vlastníkem. Babiš se naproti tomu vzdává Agrofertu natrvalo. A potomkům připadne až po jeho smrti.