Praha - Devět z deseti českých řidičů přezouvá svůj vůz na zimní pneumatiky. Podle průzkum agentury STE/MARK ovšem 22 procent motoristů neví, jak přesně zimní guma vypadá.
Okolo 28 procent řidičů má za to, že předepsaná minimální hloubka dezénu je v zimě menší než zákonem požadované čtyři milimetry. Jen 45 procent respondentů vědělo, že plášť vyvinutý jako zimní je označen tzv. alpským symbolem, tedy sněhovou vločkou ve stylizovaném horském masivu
Vedle 22 procent motoristů, kteří neví, jak zimní guma vypadá, jí 15 procent identifikuje podle zákonem vyžadovaného nápisu M+S a dalším 17 procentům stačí vzorek s lamelami.
"Tyto dvě možnosti přitom definují zimní pneumatiky jen částečně. Znak M+S nesou pneumatiky s lepšími záběrovými vlastnostmi na sněhu, tedy například i terénní nebo celoroční pláště. K udělení tohoto označení není potřeba žádné ověření pomocí testů. A vzorek s jemnými lamelami najdete u terénních, celoročních i zimních pneumatik," uvedl Juraj Ižvolt z Continental Barum.
Zákon již několik let nařizuje na českých silnicích přezouvat na zimní pneu od listopadu do března, pokud jsou zhoršené povětrnostní podmínky nebo na vyznačených úsecích. Vzorek zimních pneu musí být alespoň čtyři milimetry. V porovnání s novými plášti s dezénem o hloubce osm milimetrů se přitom v případě pneumatik sjetých na zákonnou hranu prodlužuje brzdná dráha na sněhu při rychlosti 50 kilometrů za hodinu o 14 metrů. Nedostatečná hloubka vzorku přitom může být důvodem, proč pojišťovna při nehodě odmítne plnění.
Témata: auto, pneumatiky, průzkumy, zima
Související
11. října 2024 21:06
23. září 2024 12:26
12. září 2024 10:24
22. června 2024 20:23
6. června 2024 11:54
17. ledna 2024 17:02