Třetí z preferovaných kandidátů, bývalý premiér Andrej Babiš (ANO), má relativně nízkou podporu veřejně známých osobností, na sociálních sítích zveřejňuje především videa svá, své rodiny a občanů, s nimiž se setkává.

Podle volebního modelu agentury Median z 21. prosince by se Babiš v prezidentské volbě nedostal do druhého kola. Se ziskem 24,5 procenta hlasů poprvé skončil třetí. Rozestupy mezi trojicí kandidátů s největší podporou jsou ale těsné. Vítězný Pavel by dostal 28 procent, druhá Nerudová 27,5 procenta hlasů. A v případném druhém kole by Pavla pravděpodobně porazila.

Bývalého náčelníka Generálního štábu Armády ČR a předsedu vojenského výboru NATO Pavla podporuje třeba divadelník Zdeněk Svěrák, režiséři Václav Marhoul a Jan Hřebejk, písničkář Jaroslav Hutka, herci Petr Čtvrtníček, Zlata Adamovská, Eva Holubová, Daniela Kolářová, Milan Šteindler či Vladimír Polívka, operní pěvkyně Dagmar Pecková, zpěvák Janek Ledecký, tenistka Lucie Šafářová, hokejista Tomáš Plekanec nebo kajakář Vavřinec Hradilek. Římskokatolický kněz Tomáš Halík ve zveřejněném videu říká, že Pavel je klidný a zároveň rozhodný člověk, který má zkušenosti. Další nejčastěji říkají, že oceňují jeho vojenské a diplomatické zkušenosti, ale i silnou osobnost. Hradilek oceňuje Pavlův přístup k jeho minulosti, uvedl, že se postavil ke své minulosti s lítostí a upřímností.

Pavla podobně jako Nerudovou preferují podle zmíněného průzkumu především absolventi vysokých škol a středních škol s maturitou, Babiš podle průzkumu sbírá podporu zejména mezi lidmi nad 65 let a mezi absolventy středních škol bez maturity. Mladí lidé dali více než polovinu hlasů ve studentských volbách, které pořádá společnost Člověk v tísni, Nerudové.

Ve videu zveřejněném na sociálních sítích ji podporuje třeba blogerka Petra Jirglová, moderátor Jan Musil, herec a bloger Lukáš Hejlík, slamer Anatol Svahilec, muzikant Ladislav Gerendáš nebo rapper Sergei Barracuda. Nerudová má kolem sebe tým expertů, kde je třeba ekonom Tomáš Sedláček nebo bývalý ministr kultury Daniel Herman, a tým mladých lídrů, který tvoří influenceři či mladí podnikatelé. Ti, kdo podporují v prezidentské kampani Nerudovou, o ní říkají, že má schopnost společnost spojovat.

Babiš má malou podporu veřejně známých osobností. Podpořil ho stávající prezident Miloš Zeman, podle kterého má Babiš jako jediný z favoritů zkušenosti s politikou. Pavel Fischer, který na prezidenta kandidoval už v roce 2018, má podporu starosty pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS) nebo herců Lukáše Langmajera a Josefa Poláška. Za Fischerem stojí i bývalý ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg. I další prezidentští kandidáti mají jen sporadickou podporu mezi veřejně známými osobnostmi či umělci. Dokumentarista Martin Vadas podporuje Marka Hilšera, kuchař Jiří Babica Karla Diviše a odborový předák Josef Středula má podporu v závodníkovi Tomáši Engem.

Pavel již dostal od sponzorů téměř 40 milionů korun, Nerudová 32,8 milionu

Petr Pavel dva týdny před prvním kolem prezidentské volby nasbíral od sponzorů a příznivců téměř 40 milionů korun. Do kampaně tak může vložit částku odpovídající skoro celému zákonnému limitu. Danuše Nerudová měla k dnešnímu ránu k dispozici zhruba 32,8 milionu korun. Dalšímu ze tří favoritů volby Andreji Babišovi platí kampaň jím založené hnutí ANO. Na příslušný účet dosud poslalo deset milionů korun. Vyplývá to z transparentních účtů jednotlivých kandidátů.

Pavel už z vybrané částky odeslal téměř 32 milionů korun, k dispozici mu tak stále zbývá asi 7,6 milionu korun. Největší částky, které z jeho účtu odešly, byly určeny na billboardy, roznos letáků, inzerci nebo na tisk. Celkem mu došlo více než 1000 darů. Pavel již dříve avizoval, že nepřijme od žádného sponzora částku vyšší než tři miliony korun. Přes 250.000 korun dostal od asi čtyř desítek příznivců.

Nerudová má aktuálně na účtu k dispozici 14,2 milionu korun, peníze jí poslalo přes 450 příznivců a sponzorů. Poslední vysoká částka, kterou dostala, je více než milion korun z dárcovské kampaně na platformě Donio. Peníze investovala třeba do venkovní kampaně, reklamních předmětů, plakátů nebo do tisku a distribuce novin.

Babiš už dříve předeslal, že kampaň mu zaplatí jeho hnutí. Kromě stranických deseti milionů mu peníze poslalo minimum dárců. Na účet mu ale chodí stovky příspěvků ve výši jednoho haléře od jeho odpůrců doprovázené často hanlivými vzkazy. Babiš dosud zaplatil například 4,5 milionu korun za tisk novin Mafře, která patří do jeho svěřenského fondu, 1,2 milionu firmě Bigmedia za pronájem reklamních ploch nebo téměř 600.000 korun za propagační předměty. Babiš avizoval, že do kampaně započte i podíl z nákladů na senátní a komunální volby, ve kterých se významně angažoval.

I kandidátovi SPD Jaroslavu Baštovi kampaň platí jeho strana, dosud mu poskytla asi 12,5 milionu korun, Bašta přidal 300.000. Příspěvek v řádu stovek nebo tisíců korun mu poslala taky necelá desítka sympatizantů. Peníze vydal zejména za pronájem reklamních panelů a ploch, roznášku a tisk letáků nebo za videoklip.

V závěru prezidentské kampaně se významnější finanční pomoc podařilo získat Josefu Středulovi, kterému tento týden poslal podnikatel Richard Benýšek pět milionů korun. Celkem tak má odborový předák na kandidaturu 9,5 milionu korun, 6,6 milionu z nich již utratil třeba za kontaktní kampaň.

Příjmy dalších kandidátů se pohybují v řádu jednotek milionů korun. Karel Diviš, kterého po vyřazení z voleb ministerstvem vnitra do hry vrátil Nejvyšší správní soud, si kampaň platí ze svých peněz. Dosud si na účet poslal asi 6,7 milionu korun, většinu peněz už použil.

Pavel Fischer získal od sponzorů 3,8 milionu, ve značné míře mu chodí od menších dárců. Tomáš Zima dostal 2,7 milionu a Marek HIlšer 1,3 milionu korun.

Kandidáti na prezidenta budou muset všechny své příjmy a výdaje, a to i v nepeněžité podobě, doložit Úřadu pro dohled nad politickými stranami. Tuto povinnost už splnila Alena Vitásková, která i přes údajný dostatek petičních podpisů nepodala na ministerstvo vnitra přihlášku do voleb. Přiznala výdaje například za reklamu v novinách, knihu Prezident nebo za volební noviny a propagační předměty.