Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Úřady práce se snaží urychlit vyřizování žádostí

Úřad práce
Úřad práce
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Úřad práce se snaží zkrátit dobu vyřízení žádostí a pokračuje v digitalizaci služeb pro klienty. Statistiky ukazují, že se podařilo výrazně snížit dobu vyřízení žádostí hlavně v případě příspěvku na bydlení, a to i na úřadech s největším vytížením. To se týká především Prahy. Stále více klientů už také žádá o dávky on-line. V hlavním městě je například více než 70 % všech žádostí o rodičovský příspěvek podáno elektronicky.

Klíčové změny, které v rámci Úřadu práce ČR proběhly, jsou důležitým krokem směrem k modernizaci a efektivitě této klíčové instituce. „Jsme rádi, že se nám výrazně daří zkracovat dobu vyřízení žádostí a posouváme se směrem k digitálnímu prostředí. Zlepšení organizační struktury, personálního obsazení a systému odměňování zaměstnanců přispívá k lepšímu fungování celého ÚP, a tedy i poskytování kvalitních služeb klientům,“ uvedl v tiskové zprávě ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

V uplynulém roce došlo k navýšení počtu žádostí zejména o příspěvek na bydlení. Důvodem byly mimo jiné legislativní změny, díky kterým došlo kromě navýšení vyplácených částek také k rozšíření okruhu příjemců. „Museli jsme přistoupit k řadě kroků, situaci se nám podařilo stabilizovat. Např. na kontaktních pracovištích pro Prahu 4, 9 a 10 byla doba vyřízení žádostí často až 120 dní, dnes se pohybujeme kolem 30 dní. To je během několika málo měsíců obrovský progres, pokud vezmeme v úvahu ten zásadní nárůst agendy. Chci proto také velmi poděkovat všem zaměstnancům ÚP, kteří nám svou intenzivní prací pomohli tento problém řešit,“ zdůraznil ministr Jurečka. Dávky jsou tak nyní v téměř celé republice vypláceny v zákonných termínech, často ještě výrazně dříve.

V posledních měsících došlo k důležitým změnám, které se týkají jak organizační struktury generálního ředitelství ÚP, tak i personálního obsazení klíčových pozic v managementu. Cílem těchto změn bylo zajistit odpovídající odborníky nutné pro fungování takto klíčové organizace. Součást změn je koncept „Jeden Úřad“, který umožňuje efektivní rozložení pracovní zátěže a optimalizaci kapacit jednotlivých pracovišť. Dalším důležitým krokem je zavedení systému odměňování zaměstnanců na základě jejich výkonu. Dojde také k přesunu několika tisíc zaměstnanců do vyšších platových tříd. Hlavní část tohoto procesu proběhne k 1. srpnu 2023, další navážou v průběhu příštího roku.

Důležitou oblastí je také digitalizace. „Chceme do budoucna zdigitalizovat celou agendu státní sociální podpory, a to nejen pro klienta, ale i v oblasti samotné administrace, abychom reálně ušetřili práci našim kolegyním a kolegům na jednotlivých pracovištích,“ řekl pověřený ředitel Úřadu práce Karel Trpkoš. V oblasti digitalizace byl upraven proces pořízení, zpracování a hodnocení žádostí. Pilotně se také začalo se skenováním žádostí a prací s digitálním obrazem na vybraných pobočkách. V Liberci bylo vytvořeno nové pracoviště back office, které vyřizuje žádosti z vytížených poboček.

Témata:  Úřad práce

Související

Aktuálně se děje

14. září 2024 10:42

Za extrémní počasí v Evropě může mimořádná situace. Meteorolog ji vysvětluje

Extrémní deště, na které se střední Evropa připravuje, jsou výsledkem mimořádné meteorologické situace, jejímž klíčovým faktorem je neobvykle teplé Středozemní moře. Meteorolog Leopold Haimberger o tom podle televize RTVS informoval agenturu APA.

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy