Co s námi dělá nedostatek spánku? Vědci zjistili věci, ze kterých teď sami nebudou spát

Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Spánek je jednou z nejdůležitějších věcí v životě. Stejně jako potřebujeme vzduch nebo jídlo, i kvalitní odpočinek je nezbytný pro fungování lidského těla. Co se ale stane, když se nevyspíme?

Odborníci se zaměřili na vliv nedostatku spánku na lidské tělo a ve studii publikované v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences zjistili nepříjemnou souvislost mezi ním Alzheimerovou chorobou.

Nedostatek spánku způsobuje v těle nahromadění určitého druhu proteinu, kterým jsou u pacientů s touto nemocí obalené nervové buňky. Poprvé v historii tak vědci dokázali odhalit takový vliv na lidský mozek.

Přesná příčina vzniku Alzheimerovy choroby zatím není známa. Nepředpokládá se ani, že by občasné nevyspání mělo vyšší vliv na to, jestli u někoho tato nemoc jednou propukne či nikoliv. Výsledky studie ale přesto poukazují na závažné důsledky chronické nespavosti.

Spojitost mezi chorobou a nevyspáním totiž nelze ani vyvrátit. Samotné proteiny vytvářejí povlak kolem nervových buněk, kterému je připisováno narušování komunikace mezi jednotlivými mozkovými buňkami, což způsobuje Alzheimerovu chorobu.

Tyto proteiny se v lidském těle tvoří samovolně během dne, avšak v mnohem menším množství. Studie ale ukázala, že i po jediné probdělé noci se protein objeví na místech, která jsou při Alzheimerově chorobě nejkritičtější. Stejný výsledek výzkumníci zaznamenali u všech testovaných subjektů.

Jak podobné symptomy léčit ale odborníci netuší. Neprokázali totiž, že by se nahromaděný protein odstranil následným dospáním či pravidelným spánkem po několik dalších nocí za sebou. Podle vědců by se proto lidé, kteří toho naspí méně, měli mít na pozoru před velmi závažnými problémy.

Témata:  lidé spánek

18. dubna 2024 22:05

Fiala potvrdil, že slovenská sbírka pomůže k nákupu munice pro Ukrajinu

Česko našlo cestu k využití finančních prostředků získaných v rámci slovenské občanské sbírky pro českou iniciativu na nákup dělostřelecké munice pro ukrajinskou armádu. Po skončení mimořádného unijního summitu to uvedl český premiér Petr Fiala (ODS).

Zdroj: Jan Hrabě