Brno - Firma si může natáčet jednání s klientem, pokud reálně hrozí napadení, konflikt nebo pozdější obvinění zaměstnanců podniku z přestupku či trestného činu. Připustil to dnes Nejvyšší správní soud.
V podobných situacích je videozáznam jakožto důkaz o skutečném průběhu jednání teoreticky možný i bez souhlasu protistrany se zpracováním osobních údajů, který jinak zákon vyžaduje. Videozáznam podle NSS může potenciálně prospět oběma stranám. Rozsudek vyhověl stížnosti společnosti ČEZ Distribuční služby.
Pracovníci firmy si v roce 2008 v Olomouci natáčeli videokamerou své jednání o uznání dluhu s údajným černým odběratelem energie, jenž nejprve se záznamem souhlasil, pak ale souhlas odvolal. Úřad pro ochranu osobních údajů později uložil firmě pokutu 15 tisíc korun. Městský soud v Praze sankci potvrdil se závěrem, že skutečně šlo o zásah do práva na soukromí, který za daných okolností nebyl nutný.
NSS ovšem nyní verdikt pražského soudu zrušil a vrátil případ předsedovi úřadu k novému rozhodnutí. "Kamerový záznam není sám o sobě schopen takové jednání zcela eliminovat, avšak nesporné je, že některé potenciální agresory může přítomnost nahrávající kamery od takového jednání odradit," stojí v rozsudku.
Městský soud původně vyslovil doporučení, že kamera se má zapnout až v konfliktní situaci, což je ale podle NSS problematické. "Netřeba složitě vysvětlovat, že takový postup nemusí být v danou chvíli již možný, a to nejen proto, že nelze spoléhat na dostatečnou duchapřítomnost zaměstnanců stěžovatele, že kameru spustí přesně v ten okamžik, který nutnost nahrávání vyvolal, ale i proto, že mohou následně vznikat nejasnosti a diskuse o tom, zda spuštění kamery bylo adekvátní významu a síle prvotního impulzu," napsali soudci NSS.
Témata: Nejvyšší správní soud (NSS), firmy, kamery
Související
10. července 2024 12:12
4. dubna 2023 15:54
14. února 2023 21:44
19. prosince 2022 14:15
13. prosince 2022 14:52
30. listopadu 2022 18:05